Körfältsbyte i kö i flera körfält i samma riktning
På en sida står det
”När det är köer i flera körfält i samma riktning får bara den som är i körfältet längst till höger byta körfält, såvida den inte ska stanna, parkera eller svänga av från vägen. Du får alltså inte ’åka slalom’ mellan körfälten. Detta gäller oavsett om körfälten är markerade eller inte.”
Och på nästa sida står det
”Rätten att passera såväl till vänster som höger gäller i följande fall:
..
..
När det är täta köer i flera körfält i samma riktning, oavsett om körfältet är markerade eller inte.”
Missade jag något eller motsäger boken sig själv?
Får folk i vänster körfält byta körfält om det finns är kö i flera körfält i samma riktning eller inte?
Enda skillnaden jag ser är att det senare citaten säger TÄTA köer medan den första endast säger köer. Vad är så gränsen för tät kö
Det första stycket handlar ju om att byta körfält. Det andra om att bara passera. Det är ju inte samma sak.
I min bok är det formulerat ”Om en körbana har minst två körfält i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfälten, får bara föraren som färdas i körfältet längst till höger fritt byta körfält. Andra förare får bara byta körfält om de ska stanna, parkera eller placera fordonet i lämpligt körfält när det närmar sig en korsning”.
Så det är formulerat i min bok förstod jag det som att bara den längst till höger får byta körfält i täta köer - sålänge den längst till höger inte ska svänga av vägen/parkera/stanna. Om den längst till höger ska stanna/parkera/svänga får ingen byta körfält.
Men så din var formulerad låter bättre.
Angående passera..
Förstår inte riktigt skillnaden mellan att köra om och att passera.
Är det endast en omkörning om jag
1. Är bakom en bil
2. Byter körfält
3. Byter körfält igen så att jag nu är framför det andra fordonet
Eller kanske är det omkörning om jag måste byta körfält för att kunna köra förbi någon?
Läser när det är okej att passera såväl till vänster som höger.
”När körfältsvägvisare visar att de olika körfältet leder till olika färdmål’ det låter ju som att körfältsbyte är med i ”passering”ar.
Så vad är då skillnaden mellan att passera och att köra om?
Förlåt jag menar ju vad är skillnaden på att passera och på att byta körfält, speciellt då situationen i mitt förra inlägg(när körfältsvägvisare visar att olika körfältet leder till olika mål) verkar kräva att man byter körfält.
Byta körfält är ju till exempel att du ligger i höger körfält och byter till vänster körfält. Eller att du ligger i vänster körfält och byter till höger körfält. En förflyttning i sidled.
Att passera är att du till exempel ligger i höger körfält och åker förbi en bil som ligger i vänster körfält. Eller tvärt om, du ligger i vänster körfält och åker förbi en bil som ligger i höger körfält. Det räknas som att du passerar bara du kör förbi en bil.
Du får säga till om det fortfarande är oklart, jag lär mig också av att förklara så det är jättebra
Jag tror jag förstår nu. Tack för hjälpen.
Nu var jag tillbaka med en fråga ändå.
Om man får passera såväl till vänster som höger när det är tät trafik så betyder det att man INTE får göra det annars?
Om jag är på en väg med 2 körfält i samma riktning utan köer och båda körfälten leder till samma mål (eller ingen skylt som säger annorlunda än) och jag är i höger körfält måste jag alltså hålla en lägre hastighet än bilen i vänstra körfältet så att jag inte råkar ”passera” dem? Känns lite fel.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
Teoribok 2025
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025