Du, det där får jag nog av inom mitt yrke. Jag är statstjänsteman och har ett hur stressigt jobb som helst. Om man väljer manuell bara för att bli ”bättre” på multitasking måste man ha ett väldigt tråkigt liv.
Dessutom sitter växlingen i muskelminnet.
Det finns ingen bra anledning i denna tråd varför man ska bråka med manuellväxlade bilar om man inte vill köra en sån.
Den enda bra anledningen ska jag nämna: och det är om man är yrkesförare och inte har något val. Resten av det ni skriver är struntprat.
Antar att statstjänstemän inte bara snor pengar, ger falsk information, utan förstår inte heller vad yrkesförare gör.
Man har inte ett tråkigt liv, snarare tvärtom. De som kan växla vet hur enkelt det är. Det blir enklare att göra andra saker i bilen också, inte bara växla. Att bara gasa och bromsa med automatbil, det kallar jag tråkigt. Med manuell lär du dig göra flera saker samtidigt som en riktig professionell förare ska kunna.
Jag är själv en yrkesförare, kör själv lastbil med både automat och manuell växling.
Vi har det stressigt.
Kan dela lite arbetsinfo till er: Som leverantör t.ex. så finns det kunder som väntar på sina varor och vill att varorna kommer i den tiden som man kommit överens om. Dock så blir man mer stressad när man ser en automatförare som gasar som sjutton för att hinna först fram men sedan krockat med någon. Man ser enkelt från en lastbil om det är en automat eller manuell förare.
Man kan vara yrkesförare även om man bara tagit automatkörkort. Så man har ett val.
Alla har dock sin åsikt. Vissa har svårare för manuell så de satsar på automat, inget fel med det.