Start > Körkortsforum > Ta automat istället för manuel…

Ta automat istället för manuell?

automatkörkort 2016-11-03 16:47 ! Citera #
Kuggade idag på uppkörningen fick någon sur j*vla kärring. Är så arg för att allt gick perfekt tills bilen fick motorstopp. Lånade nämligen deras bil (trafikverkets, v40) Bilen är ju så himla ny och avancerad väldigt känslig är den iallafall. Kan köra manuell men behöver körkort snabbt. Funderar på automatkörkort? De flesta nya bilar är automat nu för tiden och länder planerar för att endast ha automat bilar. Sedan så kan man ifall man vill ta manuellkörkort där man endast behöver visa att man kan hantera manuell bil i trafiken. Skiter i vad andra tycker om automatkörkort. Kommer ändå få en finare bil än vad kommer ha. (Audi A5 2017)
Gäst 2016-11-03 17:15 ! Citera #
automatkörkort 2016-11-03
Kuggade idag på uppkörningen fick någon sur j*vla kärring. Är så arg för att allt gick perfekt tills bilen fick motorstopp. Lånade nämligen deras bil (trafikverkets, v40) Bilen är ju så himla ny och avancerad väldigt känslig är den iallafall. Kan köra manuell men behöver körkort snabbt. Funderar på automatkörkort? De flesta nya bilar är automat nu för tiden och länder planerar för att endast ha automat bilar. Sedan så kan man ifall man vill ta manuellkörkort där man endast behöver visa att man kan hantera manuell bil i trafiken. Skiter i vad andra tycker om automatkörkort. Kommer ändå få en finare bil än vad kommer ha. (Audi A5 2017)
Du skriver på ett forum för att få råd, och så smyger du in en sådan här mening i din text: ”Skiter i vad andra tycker om automatkörkort. Kommer ändå få en finare bil än vad kommer ha. (Audi A5 2017)”. Hur tänkte du nu? :)

Gör som du själv vill. Dock kan jag tycka att det är synd att man har övningskört med en manuellt växlad bil och sedan inte utnyttjar sina kunskaper för att få ett körkort med större behörighet.

På vilket sätt tyckte inspektören att din körning brister?
Gäst 2016-11-03 17:33 ! Citera #
Do it! Automat funkar utmärkt, särskilt om man bor i storstan :)
Gäst 2016-11-03 17:57 ! Citera #
Gäst 2016-11-03
Du skriver på ett forum för att få råd, och så smyger du in en sådan här mening i din text: ”Skiter i vad andra tycker om automatkörkort. Kommer ändå få en finare bil än vad kommer ha. (Audi A5 2017)”. Hur tänkte du nu? :)

Gör som du själv vill. Dock kan jag tycka att det är synd att man har övningskört med en manuellt växlad bil och sedan inte utnyttjar sina kunskaper för att få ett körkort med större behörighet.

På vilket sätt tyckte inspektören att din körning brister?
Hon tyckte inte jag hade koll på trafiken dvs människorna. Stannade aldrig utan lät folk gå över övergångställena på ett säkert sätt så jag slapp bromsa för miljöns skull. Det jag menar med bilen är ju för att alla klagar på automatkörkort omkring mig. Sen klaga hon på cirkulationsplatser, det är faktiskt så att jag kör bäst i cirkulationsplatser. Hon hälsa knappt ens när vi såg varandra. Hoppas man får en trevligare människa nästa månad än henne. Ser jag henne bryter jag provet! :x
Gäst 2016-11-03 17:59 ! Citera #
Gäst 2016-11-03
Do it! Automat funkar utmärkt, särskilt om man bor i storstan :)
Exakt fast bor i en liten ort men kommer iofs vara inne i stan det mesta. Kommer inte använda bilen korta sträckor tycker bara det är onödigt. Automat känns bara skönare dessutom! :)
Gäst 2016-11-03 18:19 ! Citera #
Gäst 2016-11-03
Exakt fast bor i en liten ort men kommer iofs vara inne i stan det mesta. Kommer inte använda bilen korta sträckor tycker bara det är onödigt. Automat känns bara skönare dessutom! :)
Ja, sen kan man ju alltid komplettera med att köra upp för manuell i framtiden! :D
Gäst 2016-11-03 20:27 ! Citera #
Ta automat då. Det är endå inte ett permanent val. Du kan göra en speciell uppkörning och ta bort villkoret när du har större körvana. Det enda som kollas då är hur du hanterar växlarna.
Gäst 2016-11-03 22:17 ! Citera #
Gäst 2016-11-03
Hon tyckte inte jag hade koll på trafiken dvs människorna. Stannade aldrig utan lät folk gå över övergångställena på ett säkert sätt så jag slapp bromsa för miljöns skull. Det jag menar med bilen är ju för att alla klagar på automatkörkort omkring mig. Sen klaga hon på cirkulationsplatser, det är faktiskt så att jag kör bäst i cirkulationsplatser. Hon hälsa knappt ens när vi såg varandra. Hoppas man får en trevligare människa nästa månad än henne. Ser jag henne bryter jag provet! :x
Det du kuggade på har absolut inget med bilen att göra, det vill säga att det inte har någon betydelse att du kör manuell eller automat. Så om du kuggade enbart på att du inte bromsade vid övergångsställen eller du körde fel i cirkulationsplaster så hjälper det inte med en automatbil, utan du behöver träna mera på att planera din körning.
Gäst 2016-11-04 16:30 ! Citera #
Gäst 2016-11-03
Det du kuggade på har absolut inget med bilen att göra, det vill säga att det inte har någon betydelse att du kör manuell eller automat. Så om du kuggade enbart på att du inte bromsade vid övergångsställen eller du körde fel i cirkulationsplaster så hjälper det inte med en automatbil, utan du behöver träna mera på att planera din körning.
Håller med, varför ta automat nu när det inte är växlingen som är dit problem? E de då inte lite onödigt att ta en ny uppkörning om du vill satsa på Manuel i framtiden.. Detta eviga prat om ”att i framtiden kommer alla bilar vara automatiska” är något av en myt som cirkulerat i evigheter..

Om du tex inte har en bil när du väl tagit körkortet å satsar på att hyra, så har näst intil alla uthyrningsföretag/bensinstationer fler manuela inne än automat, automater är dessutom dyrare att hyra..

Plusset med Manuel är dessutom att dom är billigare, pålitligare ”då automater lättare kan gå sönder pga felväxlingar” man kan dessutom bogsera en Manuel bil vilket inte går med automat, samt den lilla detaljen att med manuellt körkort får du köra alla bilar å således inte blir låst.. Kämpa vidare istället!
Gäst 2016-11-04 18:55 ! Citera #
Det låter inte som att det du kuggade på skulle bli magiskt bättre av att köra automat? Det är ju upp till dig, men på det du beskriver så hade du ju kuggat den här uppkörningen också i en automatväxlad bil. Du ska ju inte ha mindre koll på medtrafikanter eller köra annorlunda i rondeller bara för att det är en automat. Ta en lektion till istället, boka ny uppkörning och så har du ju alla möjligheter i världen efter det. Vad du köper för bil sen är ju helt upp till dig men uppkörningen blir ju inte lättare för att du byter typ av växellåda...

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo