Start > Körkortsforum > 5 frågor om mina problem gälla…

5 frågor om mina problem gällande bilkörningen

eagle 2009-11-12 02:17 ! Citera #
Hejsan. Jag är 20 år, har övningskört till och från sedan 17 års ålder, dock med kanske 1 elr 1/5 halvt års mellanrum.. Så jag har tappat körvanan 1-2 gånger.. Men nu senaste månaderna har jag tagit det mycket seriösare , mitt mål är körkortet.. Jag har kört en kanske 10-12 lektioner på körskola, och kör privat med pappa också. Samtidigt försöker jag plugga teori också..

Jag har en del frågor gällande körningen bara, som jag har mest problem med.

1. Jag glömmer ofta att växla ner vid en sväng
2. Jag har ännu inte lärt mig växla utan att titta / ordningen på växellådan och metoden
3. Jag har ännu inte körvanan riktigt inne för att komma ihåg att göra allt på en gång, d.v.s kolla i speglarna, etc.
4. Jag glömmer ofta bort vilken växel som passar in för olika hastigheter.
5. Sen lite detaljer som förarstol-inställning osv har jag problem med men det lär väl lösa sig..

Dessa ovan är väl mina problem, skriver här om jag kommer på fler. Skulle vara grovt tacksam om ni kunde komma med tips och kommentarer för varje punkt :)

Hejdå
oofcoourse 2009-11-12 18:13 ! Citera #
Hej!

Jag är himla dålig på att förklara saker, men tänkte att lite kan jag ju försöka hjälpa dig.

1an; Titten, pilen, filen, bromsen & växeln. Någonting min mamma fått mig att memorera. Annars är det ju bara att tänka lägre hastighet ger lägre växel, och är det en skarpare kurva måste du sänka hastigheten.
4an; Håll koll på varvmätaren och lyssna på bilen, ofta hör du om den blir föör ansträngd. Men enklast är ju att kolla på varvmätaren om man är osäker.
5an; Tänk på att du skall sitta bekvämt och kunna trampa ner kopplingen helt utan problem.

2an och 3an vet jag inte riktigt vad jag kan säga om, det har helt enkelt med vana att göra antar jag... Men med vars växlarna är får du försöka tänka logiskt. 1an först och sen går de zickzack. ;) Och för att slippa titta kan du lägga ur växeln när du växlar. Alltså känna att du är i mitten och sedan där lugnt gå vidare till den du skulle. På så sätt slipper du råka gå till trean när du skall till femman. Inte stressa helt enkelt.

Hoppas att jag kunde hjälpa lite iallafall.
Lycka till !
Sminy 2009-11-17 00:29 ! Citera #
Hej, jag är 18 år själv och har övningskört cirka ett år, känner mig ganska bekväm vid ratten. Har aldrig riktigt haft dessa problem som du beskriver men kan förstå att vissa har svårt med dessa småsaker.
mina tips till dig:

1: Tänk på att när du kör upp vill de att du skall köra så miljövänligt som möjligt, dvs - motorbromsa. Du tvingar dig själv att växla ned för att motorbromsa. ( vanesak, sitter förmodligen som en smäck efter någon vecka )

2: (R) 1 3 5

2 4 (R) Detta måste man förmodligen bara träna in. Kan kanske hjälpa till en början att tänka (utgår ifrån att du ligger på ettan) ”Rakt ned - 2an. Upp, höger, upp - 3an. Rakt ned - 4an. Upp, höger,upp 5an. ( Det är i stort sett bara två rörelser. Träna när du inte sitter vid ratten. ( Tänk även här på att senare när du är säker på positioneringen utav växlarna att man skall tänka på miljön och hoppa över växlar. Tex Ettan, Tvåan, fyran... eller - Ettan, Trean, Femman. )

3: Öva på en tom parkering och verkligen kolla i speglarna överdrivet mycket, gör sedan samma sak på större vägar, till slut kommer även detta att bli en vana.

4: Tänk på att bilen ska kunna ”slappna av” så mycket som möjligt. Det ska inte låta / kännas trögt att köra bilen. Du skall inte behöva ”tänka” vilken växel som passar bäst. Du ska känna vilken växel som passar.

5:Förarstolen ställer du in så du har en bekväm ställning utan problem att trycka ned broms / koppling i golvet.


Hoppas detta hjälpte, lycka till! 8-)
mattias 2009-11-28 14:24 ! Citera #
Tycker alla problem är till stor del växel relaterade. Jag hade också mycket problem med det men gjorde som så att jag memorerade vilken växel jag är i hela tiden, sen kan man ju också känna det. Det är kanske inte det optimala men efter ett tag blir det automatiskt. Sen gäller det väll bara att lyssna på bilen, tycker det är dumt att kolla på varvmätaren bara en sak till att hålla koll på. Man hör ganska enkelt på bilen om den ”gillar” den växeln man har. Testa att köra i lite olika växlar, framför allt de som är ”fel”, och hör och känn på bilen. Vad det gäller svängar så är det väll 3:an för en normal sväng kring 90, 2:an för en skarp sväng eller en sväng som kommer efter en sväng och 4:an om det är en sväng som är väldigt oskarp.

Sitsen är väll bara att ställa in som man tycker om. Jag tycker personligen att sitta rak i ryggen ger en bättre uppsikt på allt. Kan vrida sig lättare osv. Benet ska vara precis så att det inte är helt utsträckt när kopplingen är i bottnen. Handlederna skall gå till ratten när man har utsträckta armar. Så tycker jag är bäst och bekvämast.

/mattias
Gäst 2009-12-21 20:08 ! Citera #
Tyckte det Mattias sa stämde bra, att det mesta är växelrelaterat.

Du bad ju även om konkreta tips, och ifall du fortfarande har problem med nummer 2 - att inte kolla på växelspaken när du växlar, så föreslår jag följande:

Tänk först ut vad det är för typ av information du vill ha ut av att titta på växelspaken.
Behöver du bli påmind om i vilken ordning växlarna kommer?
Vill du se vilken växel du har i för tillfället?
Kollar du på någonting överhuvudtaget, eller är det bara en ovana att titta på spaken som du ännu inte blivit av med?

Alla tre punkter (Eller punkter du kommer på själv) är såklart saker som ska tränas bort, men det kan vara bra för dig att förstå varför du tittat på växelspaken från första början.
Ifall du glömmer att växlarna kommer i sick-sack-ordningen så föreslår jag att du tar och viker en bit aluminuiumfolie eller dylikt över växelspaken, så att man inte kan se markeringarna på den.
Ifall du gör detta kommer du direkt bli tvungen att lära dig vart växlarna sitter.

Aluminiumfoliet kommer även göra att du inte lika lätt kan se vilken växel som för tillfället är i, och du kommer då behöva känna med handen istället. (Som är den allmänt accepterade metoden).

Ifall du egentligen inte har något syfte med att kolla på växelspaken utan bara gör det för att det är en dålig vana, sätt då press på dig själv.
Säg åt din handledare att hålla benhård koll på dig när du växlar (Köp en spegel som han kan montera och för att se dina ögon, det är bra att ha vid andra tillfällen i övningskörningen också).
Säg åt handledaren att varje gång du kollar på backspegeln vid en växling så får du en prick, och vid tio prickar måste du städa hela huset en gång. Eller laga mat och diska en dag, eller tvätta bilen. Ja, du ser vart det här är påväg.

Alla andra anledningar du kan tänkas ha att kolla på växelspaken kan botas med liknande metoder som ovan.

Berätta gärna ifall det hjälpte dig!
Lycka till
allleeex 2010-07-10 18:41 ! Citera #
Hej

Mitt tips till dig är att köra på t.ex. en stor parkeringsplats till att börja med. Kör runt och växla ganska mycket så du får in det automatiskt efter ett tag. Om du bara övar på växlarna och försöker inte titta ner och komma ihåg vilka växlar du lägger i så kommer det nog bli bra :)
När du känner att du inte behöver titta på växellådan/spaken så kan du börja köra på lite vägar med högre hastigheter för att även få in rätt växelval för acceleration och inbromsning.

hoppas detta hjälpte dig
FredericA 2010-07-21 22:38 ! Citera #
Ja du ’’eagle’’ om du heter så eller smeknamn


3. Jag har ännu inte körvanan riktigt inne för att komma ihåg att göra allt på en gång, d.v.s kolla i speglarna, etc.

3an är ganska svår o glömma bort. sätt en lapp på rutan för o missa o kolla runt innan du svänger.
o efter några gånger så kanse det lagras i skallen. jag själv glömmer det. :)

4. Jag glömmer ofta bort vilken växel som passar in för olika hastigheter.

något man lär sig efter tiden. inget som sätter sig i minnet. men du kan kolla på varvmätaren
Gäst 2010-07-29 22:25 ! Citera #
Hej!

Angående det här med att sitta rätt. Min lärare sa - lägg armarna på ovanpå ratten - när handlederna ligger jäms med den och händerna sticker ut framför är det rätt avstånd. Det stämmer jättebra med avståndet till pedaler mm för mig :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 13:17
8
I dag 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo