Start > Körkortsforum > Hur växlar ni i höger och väns…

Hur växlar ni i höger och vänstersvängar?

Cmk 2016-10-26 22:11 ! Citera #
Hej,

Jag har en fundering kring hur ni andra går tillväga med växlingen när ni svänger. Vet att det finns inlägg om detta sedan tidigare men vill gärna ställa frågan själv.

Enligt min körlärare ska man göra så här:

1. Speglar
2. Ge tecken
3. Placering
4. Bromsa ner till lämplig fart
5. Ned med kopplingen samtidigt som jag har foten vid bromsen.
6. Växla ner till lämplig växel ex. 2: an eller 3:an
7. Upp med kopplingen
8. Håll foten vid bromsen ( bromsberedd)


9. Sen är det att svänga då och ge gas och med med kopplingen och växla upp igen.

Jag har väldigt svårt för att växla och tappar tyvärr mycket på detta. Jag har totalt kört fast känns det som. Jag har kört ca 17 gånger på körskolan och hemma i lite olika perioder under 1 års tid. Jag är fortfarande på moment 3 -Växling i höger och vänstersvängar.

Det som jag tycker är svårt är att jag måste hela tiden tänka på att göra allt i rätt ordning och jag måste hela tiden tänka på vad jag gör med fötterna på pedalerna. Detta tar upp ca 80 % av min uppmärksamhet när jag kör. Kommer detta att släppa tro?

Hur gör ni andra i höger o vänstersväng ar?
Gäst 2016-10-26 22:49 ! Citera #
Låter helt korrekt, det är vad jag fick lära mig också.

Problemen släpper vid överinlärning. Det är bara att öva, öva och öva. Se till att köra mycket privat så att du kan visa dina framsteg vid körlektionerna. Då kan du och körläraren fokusera på att gå igenom nya moment som du privat kan öva på.
7 2017-03-18 17:55 ! Citera #
Har väldigt svårt för just det här. Inte att växla. Utan att veta när jag ska börja kolla i speglarna, när jag ska börja blinka , när jag ska börja bromsa .

Tycker det är skit svårt med höger o vänster sväng. Får inget flyt i just det. Så frustrerande.
Nick 2017-03-23 12:57 ! Citera #
7 2017-03-18
Har väldigt svårt för just det här. Inte att växla. Utan att veta när jag ska börja kolla i speglarna, när jag ska börja blinka , när jag ska börja bromsa .

Tycker det är skit svårt med höger o vänster sväng. Får inget flyt i just det. Så frustrerande.
Det är sådant som går på känsla. Bara att öva. Innan du bromsar, gör dina spegelrutiner, blinka höger/vänster och placera dig (om möjligt). Bromsa.

Perspektiv:
- Bilar bakom dig skall inte behöva bromsa hårt bara för att du gör det. (Kan bli krock). Börja därför bromsa mjukt i god tid. Tänk själv.
- När du skall svänga skall farten vara såpass att du hinner reagera på något vid svängen i tid och ta till åtgärd (bromsa eller w/e).

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor