Start > Körkortsforum > Rondellkörning

Rondellkörning

Samuel 2016-10-22 01:57 ! Citera #
Här har vi två stycken rondeller tätt inpå varandra.

Vi har en rondell som sedan leder med ett tvåfiligt mellanrum till nästa rondell.

Min fråga är: Jag ska av tredje avfarten i andra rondellen

1: Ska jag ligga i höger fil i första rondellen då jag ska av på andra avfarten för att sedan byta till vänster körfält mellan rondellerna för att jag ska av vid tredje avfarten i den andra rondellen? (Detta känns extremt onödigt men är väl det korrekta)

2: Eller ska man lägga sig i höger körfält i första rondellen, ligga kvar i höger, fortsätta i höger körfält in i andra rondellen och fortsätta i höger körfält och svänga av vid tredje avfarten.
Gäst 2016-10-22 12:49 ! Citera #
Helt klart nummer ett. Det är inte extremt onödigt, det är nödvändigt för att andra i trafiken ska förstå vad du håller på med. Trafiken bygger på att alla har ett gemensamt system, om du bryter regler så ökar risken för olyckor och missförstånd. Om du ska vänster i den andra rondellen så ska du självklart lägga dig i det vänstra fältet före den rondellen.
Gäst 2016-10-26 19:05 ! Citera #
Grejen är att avfarten är tvåfilig vilket betyder att det är tillåtet att ligga i högra körfältet, därför undrar jag om på uppkörning att man ska göra det ”korrekta” eller göra det som också är ”tillåtet / någåt mindre korrekt”.
OP 2016-10-26 19:11 ! Citera #
Alltså det är tillåtet att ligga i båda körfälten för avfarten är tvåfilig, men eftersom det är tredje avfarten ska man i regel ligga i inre körfältet för att sedan byta till det högra efter den andra avfarten, detta känns då väldigt riskfullt om det finns bilar som inte bryr sig. Man kan ligga i höger för att underlätta och göra det ännu säkrare för en själv då det samtidigt är tillåtet att ligga kvar i det högra eftersom avfarten är tvåfilig. Så därför undrar jag vilken av sätten man ska göra

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I dag 02:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov