Start > Körkortsforum > ”Använda olika sätt att bromsa…

”Använda olika sätt att bromsa ett fordon”

Gäst 2016-10-20 23:21 ! Citera #
Fick göra en uppkörning i tisdags och fick rätt på allt förutom att jag skulle ”Använda olika sätt att bromsa ett fordon” så kuggade pågrund av det!

Nu undrar jag bara, hur vill dom att man ska bromsa?!?! Alltså hålla ned BARA bromsen och sen trycka ner kopplingen precis innan man stannar? För jag har alltid tryckt ner kopplingen och sedan bromsen, sen rullat lite vilket förprövaren också påpekade. Men är det verkligen broms sen koppling som är miljövänligast?! :( :(
Gäst 2016-10-20 23:52 ! Citera #
Kopplar du innan och under tiden du bromsar fortsätter motorn som innan bromsen, men hastigheten på bilen minskar (motorn och hjulen är inte ihopkopplade). Det är därför det kan bli ett ”skutt” om du sedan släpper kopplingen innan du bromsat till 0 för att fortsätta köra.
Koppla för att växla ner (motorbroms) och rulla + bromsa fram till stoppet, tryck ner kopplingen i slutet för att förhindra motorstopp som vanligt.
När du sen har körkort gör du som du vill.
Niklas 2016-10-26 13:14 ! Citera #
Om du till exempel har rött 30m framför dig så ska du motorbromsa. Detta kan du göra genom att växla ner tidigt och låta motorn sänka farten åt dig istället för att använda vanliga bromsen. Det är en sak man ska kunna för att klara uppkörningen. Troligtvis detta du missade på.
Förarprövaren 2016-10-29 18:30 ! Citera #
Hej!
Jag skrev ett inlägg om saken för inte så värst länge sen. Jag skriver om vad motorbromsa/miljökörning är och hur inspektörerna bedömer detta. Läs på!
https://uppkorningblog.com/?s=motorbromsa

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo