Start > Körkortsforum > Hur får man bättre planering

Hur får man bättre planering

Gäst 2016-10-17 16:28 ! Citera #
Hej
Hur får man bättre planering att hitta mål??o ligga på rätt fil??
Gäst 2016-10-17 16:30 ! Citera #
Om du inte kan vägen sedan innan, kolla på skyltar.
Gäst 2016-10-17 18:53 ! Citera #
Var uppmärksam, se långt fram i trafiken, läs skyltarna och tänk logiskt när det gäller filerna.
Gäst 2016-10-18 07:34 ! Citera #
Öva! Försök läs skyltarna så fort du ser vad det står så du kan planera om du behöver göra körfältsbyte eller när du ska göra körfältsbyte.

Kör mycket privat och följ skyltar till olika mål.

Det är mycket att hålla reda på i början tyckte jag men även jag lärde mig till slut. Tog hela 4 lektioner på mig att lära mig det!! Jag var superdålig i början.
Gäst 2016-10-18 07:37 ! Citera #
Läs på internet om körfältsbyte och planering inför körlektionerna! Det hjälpte mig att studera skyltar där det fanns en bra förklaring under hur jag skulle tänka med alla pilar på skyltarna om vilket körfält går vart, grundplacering m.m.
Läs alltid på om det och öva inte enbart när du är i trafiken. Kom förberedd till trafikskolan så blir det lättare.
Gäst 2016-12-11 12:54 ! Citera #
När jag övningskörde med föräldrarna fick jag aldrig öva på detta. De sade bara byt fil, kör höger och sådant. Vad det handlar om är att man skall vara så duktig på att köra så man inte behöver tänka på det andra. Det hela går liksom ut på att man skall kunna ”allt” och när man kan det – det är då man kan effektivt börja planera sin körning. Jag är fortfarande rätt usel på det. Jag vet inte alltid om jag är i rätt fil eller vad skyltarna indikerar. Det är ännu svårare på vintern. Men så här: Försök visualisera åt vilket håll du skall köra. Så här tänker jag:

Jag är på Sollentuna Station och skall köra till nedre St. Eriksplans tunnelbanestation. Hur åker jag dit? Jag tänker: St. Eriksplan ligger Birkastaden som ligger i Vasastaden som ligger på Norrmalm som ligger i Stockholm. Så börjar du med Stockholm. Du kör först mot Stockholm. Sedan kör du mot Norrmalm (rätt naturligt om man kommer från Sollentuna), sedan hittar du till Vasastaden osv. Det handlar om att bryta ned det du skall till mindre segment. Det svåra när man kör upp i en stad man aldrig har varit i är att man inte vet vart man skall. Jag gjorde det två gånger och misslyckades första gången delvis på grund av det.

När det kommer till att följa skyltarna (och du vet ingenting) så tänker du på samma sätt som ovan. Det är också så skyltningens logik. När jag körde upp andra gången hade jag inte jättebra koll men så noterade jag en skylt (den rätta) och sedan följde jag bara den tills jag kom dit jag skulle. Du behöver inte köra så himla fort. Kör inte fortare än att du hinner läsa skyltarna. Det tar ett rätt bra tag att lära sig detta. Jag tycker fortfarande (och jag har haft körkortet i över ett år) att hitta i nya städer.

När man väl har körkortet…

Ja, då finns det något som heter mobiltelefon och i den så finns det en GPS och den säger precis hur du skall köra. Det är så jag gör när jag kör. Då behöver du inte ha sjukt bra uppmärksamhet utan att låter den vägleda dig till målet. Oftast är det ju en speaker som säger vart du skall köra. När det kommer till motorvägar och sådant. Du skall köra i 20 mil eller något sådant. Då skiter jag i min mobiltelefon och kör efter skyltningen istället men det är mer för att jag vill lyssna på min podcast eller på P1 istället för att höra någon mekanisk speaker från min iPhone.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor