Start > Körkortsforum > Att starta bilen korrekt vid u…

Att starta bilen korrekt vid uppkörning

Gäst 2016-10-17 14:12 ! Citera #
Ja... kanske en idiotisk fråga nu när jag tänker efter. Men jag vill bara vara säker på att jag gör rätt då jag kör privat.

1. Ställer in alla speglar och stol, testar bältet.
2. Med friläge och handbromsen i, startar jag bilen.
3. Lägger i ettan (eller i backen), sätter foten på bromsen och lossar handbromsen.
4. Med god uppsikt åt höger/vänster och med blinkers på kör jag sakta ut från parkeringen.

Är det i rätt ordning? Jag har nämligen hört olika... Vissa säger att inspektörer inte gillar att man har i växel när man startar bilen.
Gäst 2016-10-17 15:13 ! Citera #
Oj jag tror verkligen inte att du kan bli kuggad för att lägga växeln i först och starta sen. Du kuggar genom att skapa trafikfarliga eller osäkra situationer inte genom att starta bilen i en viss ordning. :)

Det där är ju en smaksak.
Gäst 2016-10-17 16:05 ! Citera #
Jag har fått lära mig att först göra alla inställningar, stol, speglar, av med parkeringsbroms och i med växel innan jag startar motorn för att det är det bästa för miljön
Gäst 2016-10-18 07:47 ! Citera #
Som den ovan skrev om att lossa parkeringsbromsen och lägga i växeln innan jag startar motorn har jag också lärt mig på trafikskolan. Gjorde det på uppkörningen.
Gäst 2016-10-18 14:35 ! Citera #
Gäst 2016-10-18
Som den ovan skrev om att lossa parkeringsbromsen och lägga i växeln innan jag startar motorn har jag också lärt mig på trafikskolan. Gjorde det på uppkörningen.
Fick lära mig samma sak, och gjorde så vid min uppkörning.. Gick galant! :D
Database 2016-10-25 21:56 ! Citera #
Sjukt att man måste visa att man vet hur man startar en bil. Det lär ju märkas om det blir fel. Jag tycker det har gått för långt.. Bättre för.. :x :x
Gäst 2016-10-25 22:58 ! Citera #
Database 2016-10-25
Sjukt att man måste visa att man vet hur man startar en bil. Det lär ju märkas om det blir fel. Jag tycker det har gått för långt.. Bättre för.. :x :x
Håller med!
Niklas 2016-10-26 09:19 ! Citera #
Database 2016-10-25
Bilen måste ju startas oavsett, så förstår inte klagomålet här riktigt?

Senaste foruminläggen

Rubrik
8
I dag 05:45
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov