Start > Körkortsforum > Press, hjälp

Press, hjälp

Gäst 2016-10-16 12:51 ! Citera #
Jag sitter just nu i en väldigt dålig situation.

Jag har väldigt mycket press på mig av min pappa. Det var han som bokade kunskapsprovet och uppkörningen.Han vill att allt ska gå snabbt. Och ifall jag misslyckas har han sagt att han inte kommer hjälpa mig mer och detta är pga av att han inte orkar eller ser inte hoppet i mig.

När jag skulle göra kunskapsprovet kände jag att jag inte alls var redo även fast jag gick på intensiv kurs och jag misslyckades för jag satt och va orolig på att jag inte var redo.

På tisdag har jag nu min uppkörning och jag kör privat med honom och jag känner på mig att jag har lärt mig vissa saker fel, och jag är väldigt spänd när jag kör med honom och vet inte riktigt hur det kommer att gå på uppkörningen. Jag har inte kör med någon annan förutom min pappa och jag vet inte hur det känns för mig att köra med någon annan.

Tycker ni att jag fortfarande ska köra upp eller inte?
Gäst 2016-10-16 13:07 ! Citera #
Om du inte känner dig redo tycker jag inte att du ska köra upp för ”körkortets skull”. Känner du själv att du är osäker och behöver mer träning så är det säkert så. När du väl har körkortet är du helt på egen hand, och då ska du känna dig hyfsat säker på hur du hanterar olika situationer.
Du kan välja att köra ändå för att ”känna på det” så du vet hur provet går till, men annars tycker jag att du avbokar och skriver in dig på någon körskola ist.
Antingen kan du då sluta köra med farsan, eller föreslå att du kör vid ”långturer” men att ni inte tragglar detaljer (om han inte orkar). Det lär kosta mer, om du behöver träna mycket, men han får ”skylla sig själv” och det är värt det i längden.
Alla bilförare är inte ”bäst” och alla är inte bra lärare, själv körde jag mest med pappa och tog 5 lektioner i slutet för att gå igenom alla moment. Grejade båda direkt :D
Gäst 2016-10-16 15:45 ! Citera #
Ärligt talat omöjligt att veta eftersom vi inte är insatta i din situation.

Väldigt många är nervösa inför uppkörning och tror inte att de kommer klara det men klarar det senare galant. Du kanske är en av dessa? Eller så är du nervös för att du faktiskt vet att det är saker du inte kan som kommer på uppkörningen.

Hur som helst så har din pappa fel tankesätt. Man kan inte tänka att allt ska gå fort och smidigt när det gäller att lära sig något så omfattande som bilkörning. Allt tar sin tid beroende på elevens förutsättningar. Tålmodighet är det som krävs.

Det är vanligt att man som privatlärd elev kör ett par gånger med en trafikskola för att verifiera att det man har lärt sig är rätt. Då slipper man kugga på någon småsak under uppkörningen.
Gäst 2016-10-16 16:48 ! Citera #
Tycker att du 1) ska bestämma dig för att se fram emot chansen att köra med någon annan i bilen och 2) tala om för din pappa att du riktigt gärna vill ta körkort men att du också vill känna dig säker i trafiken så att du inte är med om en olycka eller liknande. Som pappa till dig borde det vara prio nummer ett. Skulle det hända dig något i trafiken så hjälper det inte ett skit hur fort det gick att ta körkortet. Han får helt enkelt prioritera om!

Gör han dig spänd och nervös så passa på att njuta av att inte ha honom där som stressmoment under uppkörningen. Slappna av, ta kommando själv och släpp alla tankar på vad som kanske är rätt och fel. Kör lugnt och säkert. Lyssna ordentligt på inspektören och tänk logisk när det kommer till filbyten osv. Du kuggar inte på småfel.

Du får ju också helt fair och riktig feedback av inspektören om det nu är så att du av någon anledning inte klarar det. Så vet du helt säkert vad det är du ska jobba på. Har du 450 kr eller vad det nu kan vara så kan det också vara en god investering att köpa en körlektion på en trafikskola på måndag, så kan du finputsa.
Gäst 2016-10-18 08:12 ! Citera #
Kör på körskola också! Åtminstone några lektioner. Även du kör bra så är det säkert några grejer du har lärt dig fel eller inte alls lärt dig. Din pappa tog förmodligen körkort för ganska så längesen och regler har ändrats och speciellt att köra miljövänligt.
Gäst 2016-10-18 11:47 ! Citera #
Detta låter som en klassisk privatist som kommer bli storkuggare. Tänk på att om du kuggar förlorar du också din förstagångsprioritet. Du borde köra med en körskola som testar allt och sen berättar om du måste öva på något.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo