Start > Körkortsforum > Landsväg vänstersväng

Landsväg vänstersväng

Gäst222 2016-10-16 00:36 ! Citera #
Står här att vid vänstersväng ska man ha 1an i och accelerera kraftigt. Är det verkligen korrekt? Ser inget fel med att svänga i 2an om trafiksituationen tillåter?

Är det bara om man måste sakta ner så pass mycket att det blir 1an eller ska man alltid köra 1an för att undvika motorstopp?

Och när de säger kraftigt accelerera i 1an menar de till typ 4k varv eller? För 1an är ingen accleratiomsväxel direkt...
Gäst 2016-10-16 12:39 ! Citera #
2’ans växel e helt rätt kör du på ettans växel kuggas du på miljövänlig körning skulle jag tro.
Man ska helst inte köra på ettan. Tvåans växel e vad jag har lärt mig på min körskola iaf
Gäst 2016-10-16 12:55 ! Citera #
Gäst 2016-10-16
2’ans växel e helt rätt kör du på ettans växel kuggas du på miljövänlig körning skulle jag tro.
Man ska helst inte köra på ettan. Tvåans växel e vad jag har lärt mig på min körskola iaf
Men om man måste stanna innan man gör svängen då måste man ju lägga i 1 an och sedan gas och direkt till växel 2 eller?
Gäst 2016-10-16 15:35 ! Citera #
Om du har stannat helt och ska utföra vänstersväng ska du självklart snabbt utföra svängen med ettans växel.

Om du har fart och kör på tvåans växel ska du fortsätta på tvåan när du utför svängen.

Det du har läst handlar bara om vänstersväng då man står stillastående.
Gäst 2016-10-16 15:36 ! Citera #
När det står accelerera kraftigt så bör du fortfarande hålla dig under 3000 varv.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor