Start > Körkortsforum > Nedväxling HJÄLP!!

Nedväxling HJÄLP!!

s.a 2016-10-15 15:25 ! Citera #
Jag har uppkörning nu på tisdag. Men min handledare lär mig att växla på olika sätt varje gång. :x :x

I detta fall handlar det om att växla ned när jag ska vika av motorvägen. Jag kör i hastighet 110 km/h med växel 6. Och jag måste sänka farten när jag är precis är i avfarten.

Hur bör jag hantera växlingen?

Jätte tacksam för svar! <333
s.a 2016-10-15 15:30 ! Citera #
Och hastigheten längre fram är 70 km/h och det förekommer en stor rondell. Och avfarten är lite brant med! glömde jag skriva till!
Gäst 2016-10-15 15:46 ! Citera #
Innan någon ger ett step-by-step svar hur man växlar ned..hur brukar du göra? Vilka olika sätt har du blivit lärd?
Gäst 2016-10-15 15:52 ! Citera #
Gäst 2016-10-15
Innan någon ger ett step-by-step svar hur man växlar ned..hur brukar du göra? Vilka olika sätt har du blivit lärd?
1. Hamnar i avfarten, bromsar och växlar till 5:an
2. Släpper kopplingen, fortsätter bromsa och sedan växel 4 och jag är på hastigheten 70
3. Eftersom att det är en rondell där och de kommer flera bilar så växlar jag ner till 3:an
4. När jag närmar mig väjnings markeringarna sätter jag i 2:an
5. Om jag måste stannar växlar jag till 1:an när jag står still

men idag sa min handledare att jag gjorde för många onödiga växlingar och det håller jag med om, men blir väldigt förbannad när de så jag lärt mig ett par gånger och nu ska hen byta sätt!!
Gäst 2016-10-15 16:34 ! Citera #
Gäst 2016-10-15
2. Släpper kopplingen, fortsätter bromsa och sedan växel 4 och jag är på hastigheten 70
3. Eftersom att det är en rondell där och de kommer flera bilar så växlar jag ner till 3:an

men idag sa min handledare att jag gjorde för många onödiga växlingar och det håller jag med om, men blir väldigt förbannad när de så jag lärt mig ett par gånger och nu ska hen byta sätt!!
Jag skulle kanske ha hoppat över någon växel istället för att gå från 6-5-4, kanske 6-4 osv. Men sättet du beskriver är inte fel.

Detta är inget jag tror att en inspektör skulle kugga dig för.
Gäst 2016-10-15 17:20 ! Citera #
Gäst 2016-10-15
Jag skulle kanske ha hoppat över någon växel istället för att gå från 6-5-4, kanske 6-4 osv. Men sättet du beskriver är inte fel.

Detta är inget jag tror att en inspektör skulle kugga dig för.
Men det är onödigt att växla så många gånger va?
Gäst 2016-10-15 18:16 ! Citera #
Gäst 2016-10-15
Men det är onödigt att växla så många gånger va?
Ja, lite onödigt kanske det är, mer jobb för dig är det i alla fall. Men alla har olika körstilar. Jag skulle säga att du bör göra som din lärare säger bara för att göra denne glad, sedan kan du göra som du själv föredrar när du har körkort.
Gäst 2016-10-15 20:40 ! Citera #
Gäst 2016-10-15

Du blir inte kuggad för att du växlar i den ordningen. Om jag var du skulle jag släppa paniken över det där till uppkörningen. Du kommer vara nervös osv. som det är. Min körskollärare sa alltid att man inte ska hitta problem inför uppkörningen som inte finns. När du väl har körkortet kommer du hitta andra tekniker som funkar för dig och bilen du kör men skit i det till uppkörningen tycker jag så länge det du gör inte är fel, och det är inte det du beskriver ovan.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor