Jag undrar om man kör på en 30-40 väg och kanske ligger i 3:ans växel men sedan växlar ned till 2:an om man ska ut på en större väg. T.ex en 70 väg.
Hur ska jag göra om jag svänger i 2:an exempelvis och har ganska låg hastighet. Min körlärare tycker man kan accelerera i 2:an och sen växla upp ganska högt.
Men t.ex ska jag köra upp till 70 i 2:an? Det bryter ju mot principen att man helst inte ska ha alltför höga varvtal.
Jag tänker
1. Om jag kanske körde in i en liten lucka och annan trafik har hög hastighet att det kan vara lämpligt att accelera grovt i 2:an och sen gå till 6:an på en gång egentligen.
Tycker ni att man kan göra så eller är det olämpligt att hoppa så många växlar?
Hur ska man göra om det inte är så mycket trafik, ska man ändå accelera i 2:an eller kan man ta det lugnare då?
Att hoppa över växlar och göra en snabb acceleration (under 3000 varv) sparar bränsle. Detta kan du alltid göra om du snabbt ska upp i en högre hastighet.
Växel 2 -> 4 -> 6 brukar man säga.
Nej, att köra till 70 km/h i tvåans växel är inte lämpligt. Du gasar på i tvåans växel tills du når en hastighet som är väl lämpad för fyrans växel, då växlar du. Jag brukar kunna växla till fyrans växel vid ~45 km/h men om du kör en annan bil eller diesel så kan det vara annorlunda. När du har lagt i fyran gasar du upp till 70 km/h och växlar till 5/6.
Om det inte är mycket trafik ska du fortfarande hoppa över växlar eftersom det är miljövänligt och låter dig komma upp i rätt hastighet fort.
STOPP!!!!!!!!
HOPPA INTE I VÄXLARNA FÖRRÄN DU NÅTT DIN SLUTHASTIGHET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Att hoppa i växlarna under accelerationsfasen gör att du får en sämre acceleration och kan därmed bli trafikfarlig, miljöbov och kuggad!
Om din sluthastighet är 50 km/h, 1:an max två billängder med lite tryck på gasen så att bilen inte stannar när du trycker ner kopplingen! In med 2:an och tryck till bestämt på gasen! Inte mer än halvgas och kom upp i 3000 varv/m! Dom flesta bilar har då kommit upp i ca 50 km/h och DÄREFTER lägger man in den högsta MÖJLIGA växeln!
Skall man upp i 70 km/h, lägger man in 3:an och trycker på gasen, max halvgas, upp till 3000 varv/m, då har man ca 70 km/h och då lägger man i högsta MÖJLIGA växel!
Skall man köra fortare är det samma princip!
Kom ihåg att du inte kan accelerera lika bra på en hög växel som på en låg växel och acceleration är livsviktigt i trafiken!
Olika bilar har olika förutsättningar för vad som är möjligt, men, om du har nått din sluthastighet, prova att lägga in en hög växel! Funkar det och bilen inte protesterar, så fortsätt köra på den växeln eller prova med en ännu högre! Säger bilen ifrån.. växla ned! Hur svårt kan det vara?
STOPP!!!!!!!!
HOPPA INTE I VÄXLARNA FÖRRÄN DU NÅTT DIN SLUTHASTIGHET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Att hoppa i växlarna under accelerationsfasen gör att du får en sämre acceleration och kan därmed bli trafikfarlig, miljöbov och kuggad!
Om din sluthastighet är 50 km/h, 1:an max två billängder med lite tryck på gasen så att bilen inte stannar när du trycker ner kopplingen! In med 2:an och tryck till bestämt på gasen! Inte mer än halvgas och kom upp i 3000 varv/m! Dom flesta bilar har då kommit upp i ca 50 km/h och DÄREFTER lägger man in den högsta MÖJLIGA växeln!
Skall man upp i 70 km/h, lägger man in 3:an och trycker på gasen, max halvgas, upp till 3000 varv/m, då har man ca 70 km/h och då lägger man i högsta MÖJLIGA växel!
Skall man köra fortare är det samma princip!
Kom ihåg att du inte kan accelerera lika bra på en hög växel som på en låg växel och acceleration är livsviktigt i trafiken!
Olika bilar har olika förutsättningar för vad som är möjligt, men, om du har nått din sluthastighet, prova att lägga in en hög växel! Funkar det och bilen inte protesterar, så fortsätt köra på den växeln eller prova med en ännu högre! Säger bilen ifrån.. växla ned! Hur svårt kan det vara?
Jag är inte trådstartaren men jag måste säga att detta var ett väldigt spretigt svar (som också verkar bygga på anekdoter).
Varför krångla till det för sig själv just till uppkörningen när man har nog att tänka på ändå? Jag hoppade inte över några växlar när jag körde upp utan växlade upp i ordning och fick inga anmärkningar. Jag klarade mig på första försöket och började inte hoppa över växlar förrän senare när jag lärde känna min egen bil.
Varför krångla till det för sig själv just till uppkörningen när man har nog att tänka på ändå? Jag hoppade inte över några växlar när jag körde upp utan växlade upp i ordning och fick inga anmärkningar. Jag klarade mig på första försöket och började inte hoppa över växlar förrän senare när jag lärde känna min egen bil.
Du kanske klarade din uppkörning bara för att just då kunde man inte hoppa över växlar, det är nått som måste anpassas till trafiksituationen. Att hoppa över växlar ska INTE gå före trafiksäkerheten, så det är bara nått man ska göra när man kan göra det..
Förövrigt så var det en gäst här som skrev ett ganska långt och helt perfekt inlägg på hur man ska göra!
Asså jag hoppade bara 2 > 4, 3 >5 etc, höll inte koll på varvtal och hoppade oavsett om jag hade nått sluthastighet eller inte, klarade uppkörningen första gången och han sa ingenting om min miljökörning. Tror att du klarar dig sålänge du hoppar växlar och motorbromsar bara.
Du kanske klarade din uppkörning bara för att just då kunde man inte hoppa över växlar, det är nått som måste anpassas till trafiksituationen. Att hoppa över växlar ska INTE gå före trafiksäkerheten, så det är bara nått man ska göra när man kan göra det..
Förövrigt så var det en gäst här som skrev ett ganska långt och helt perfekt inlägg på hur man ska göra!
Jo, så kan det säkert vara men jag tvivlar fortfarande starkt på att du, om du kör bra i övrigt under en uppkörning skulle kunna bli underkänd bara för att du inte hoppat en växel där det var möjligt. Min poäng var bara att om TS känner sig stressad över just det momentet så är det dumt att hänga upp sig på just till uppkörningen. Sitter man och oroar sig för ett sånt moment så blir man ju stressad i allmänhet och kör kanske sämre p.g.a det. Så är det bättre att hoppa över växlar senare, när man redan har körkortet - OM man nu tycker att det är svårt.