Start > Körkortsforum > Körvana innan uppkörningen?

Körvana innan uppkörningen?

Gäst 2009-11-08 17:05 ! Citera #
Hur pass säker ska man vara för att klara uppkörningen? jag kör ganska mycket för tillfället och har inga problem med att ta mig fram i trafiken. Dock finns det tillfällen, tex på smal landsväg med mycket mötande trafik, då jag inte riktigt vågar köra så fort som jag borde (fast jag gör det oftast iallafall så det märks inte :P). Känner mig helt enkelt osäker i vissa lägen. Antar att säkerheten kommer med rutin och att man kört mycket, men krävs det att man känner sig 100% lugn/trygg i alla lägen för att man ska vara redo för uppkörning eller kan man träna sig till det efter att man tagit körkortet?
MarkMarc 2009-11-09 00:26 ! Citera #
Säkerhet och de kommer med tiden efter att man haft körkort ett tag, men att du tänker så visar att du är en defensiv förare, vilket uppskattas tror jag av vägverket. Det dom kollar på är om du kan reglerna och håller dig till farten och hantera bilen. Ett bra tips är väl att köra i området nära vägverket ung. 2 veckor innan ganska ofta om du har möjlighet till privat körning. Men som sagt en stadig känsla för säkerhet och trygghet i körning bygger man upp ett tag efter man tagit körkortet. Lycka till :D
Skogsmullen 2009-11-09 17:16 ! Citera #
Om du kör lite för sakta på en grusväg eller är lite för försiktig i vissa lägen så tror jag inte det kommer att göra något, så länge du inte hindrar trafiken väldigt mycket. Som min körlärare säger hällre för försiktig än tvärt om. :)
Nicke 2009-11-09 18:53 ! Citera #
Ellen
Hur pass säker ska man vara för att klara uppkörningen? jag kör ganska mycket för tillfället och har inga problem med att ta mig fram i trafiken. Dock finns det tillfällen, tex på smal landsväg med mycket mötande trafik, då jag inte riktigt vågar köra så fort som jag borde (fast jag gör det oftast iallafall så det märks inte :P). Känner mig helt enkelt osäker i vissa lägen. Antar att säkerheten kommer med rutin och att man kört mycket, men krävs det att man känner sig 100% lugn/trygg i alla lägen för att man ska vara redo för uppkörning eller kan man träna sig till det efter att man tagit körkortet?

Smala landsvägar där det är 70-90 och folk håller de hastigheterna i kurvorna...jag vet inget värre :? Jag blir riktigt osäker i de situationerna men jag tror det är normalt. Finns även andra situationer då jag blir osäker men det kanske är tur att man blir det ibland man har ju en överlevnadsinstinkt som tur är :)
Gäst 2009-11-10 15:02 ! Citera #
Tack för svaren och tipsen! känns skönt att inte vara ensam :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 23:52
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo