Start > Körkortsforum > Avancerad trafik signal fråga.

Avancerad trafik signal fråga.

ey b0ss 2016-10-13 16:15 ! Citera #
Hej i teori boken står det om trafksignaler sida 239.
på andra exemplet: du ska svänga vänster i en trafiksignalreglerad korning.
trafiksignalen består av en huvud signal och en extra signal.
och det står att om huvudsignalen är grön.
så kan du svänga vänster men du har jusåklart väjningplikt mot motsatt trafik och cyklister och gående.
gäller detsamma om du ska svänga till höger alltså att extra signalen sitter till höger om huvud signalen?
men då ska man inte väja för motsatt trafik för att du har företräde mot de som svänger vänster.
blir det någon skilnad om extrasignalen har 1 eller 2 signaler?

för på min uppköring skulle jag svänga till höger vid en trafiklyse korsning.
när jag kommer fram är huvudsignalen röd och extra signalen till höger hade två olika signaler (antagligen gult och grönt.)
extrasignalen bytte aldrig färg eller lyste inte ens någonting.
så jag väntade tills huvudsignalen var grön.
och sedan svängde höger.

jag har för mej att du bara får svänga till vänster när extrasignalen inte är tänd och huvudsignalen är tänd. och att man ej får göra detta när du ska svänga höger. fast jag kanske minns fel.
mvh boss
ey b0ss 2016-10-13 16:16 ! Citera #
ey b0ss 2016-10-13
Hej i teori boken står det om trafksignaler sida 239.
på andra exemplet: du ska svänga vänster i en trafiksignalreglerad korning.
trafiksignalen består av en huvud signal och en extra signal.
och det står att om huvudsignalen är grön.
så kan du svänga vänster men du har jusåklart väjningplikt mot motsatt trafik och cyklister och gående.
gäller detsamma om du ska svänga till höger alltså att extra signalen sitter till höger om huvud signalen?
men då ska man inte väja för motsatt trafik för att du har företräde mot de som svänger vänster.
blir det någon skilnad om extrasignalen har 1 eller 2 signaler?

för på min uppköring skulle jag svänga till höger vid en trafiklyse korsning.
när jag kommer fram är huvudsignalen röd och extra signalen till höger hade två olika signaler (antagligen gult och grönt.)
extrasignalen bytte aldrig färg eller lyste inte ens någonting.
så jag väntade tills huvudsignalen var grön.
och sedan svängde höger.

jag har för mej att du bara får svänga till vänster när extrasignalen inte är tänd och huvudsignalen är tänd. och att man ej får göra detta när du ska svänga höger. fast jag kanske minns fel.
mvh boss
Jag vet ej om det jag gjorde på uppkörning var ok men när jag frågade vilka fel jag gjorde nämde han inte det så antar väl att jag gjorde rätt
Uziii 2020-01-04 13:15 ! Citera #
Det gäller samma sak! Huvudsignal betyder att alla som ska svänga höger eller vänster har det samma som huvudsignal säger om extra signal är släckt

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov