Start > Körkortsforum > De här dieselbilarna gör mig v…

De här dieselbilarna gör mig vansinnig

Gäst 2016-10-12 20:28 ! Citera #
Dieselbilarna på trafikskolan gör mig galen, skiten gasar ju av sig själv. Jag glider in i korsningar alldeles för fort ibland,
jag kan ha i tvåans växel o bromsa men vid 15km/h där nånstans börjar det hacka o kännas som jag ska få motorstopp.
Så för att skippa hackandet så blir det ist att jag kmr in i korsningar för fort och lärarn får ingripa o bromsa.
Lite läskigt med dieselbilarna lite som de accelererar av sig själva.
Gäst 2016-10-12 21:31 ! Citera #
Vet vad du menar, hade aldrig kört en dieselbil innan uppkörningen. Var halvroligt att behöva lära sig under tiden man blir hårt bedömd :)

Med andra ord behöver körningen inte vara perfekt, bilen hackade en del och lät inte så glad under uppkörningen men blev ändå godkänd.
Gäst 2016-10-12 22:12 ! Citera #
Bilskolan hade dieselbil och det var samma bil jag körde upp i... när jag sen skulle köra mammas bensinbil för första gången fick jag motorstopp 2 gånger när jag skulle starta på ettan i en korsning efter ett rödljus. Kändes helt annorlunda och då saknade jag det där med att dieselbilen jag var van vid, liksom körde på av sig själv. Poängen är väl att man helt enkelt vänjer sig. Du kommer få in snitsen tillslut. Öva på. :)
Gäst 2016-10-12 22:24 ! Citera #
Dieselbilen har högre vridmoment vid tomgång, undvik således runt 800-1000 varv om du inte vill att den ska ”gasa av sig själv” (den håller sin tomgång uppe).
Övningskört med dieselbil i 2 år så min uppkörning i dieselbil var ingen match! Klarade på första ;)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov