Start > Körkortsforum > Omkörning - bil i andra fältet…

Omkörning - bil i andra fältet låter inte mig

Gästen 2016-10-06 19:47 ! Citera #
Hej,

I vissa ställen där jag ser att filen jag är i kommer bli bussfil längre fram så försöker jag byta fil i god tid, men när jag kollar speglar och döda vinkeln och signalerar att jag vill byta så är det nästan aldrig någon som ”låter” mig göra det, utan de fortsätter köra snabbare och jag hittar inte en lucka om det är flera bilar. Vissa kör t.o.m över fartgränsen och ja.. Tillslut så har jag hamnat i bussfilen. Vad ska man göra i en sådan situation?? Detta handlar inte om motorväg
Gäst 2016-10-07 14:50 ! Citera #
Om du är ensam i den filen du ligger i, så skulle du kunna sänka farten och leta efter en lucka längre bak.
Om du inte är ensam så kan du inte göra så mycket tyvärr, bara hoppas att dina medtrafikanter släpper in dig..
Gästen 2016-10-07 16:32 ! Citera #
Gäst 2016-10-07
Om du är ensam i den filen du ligger i, så skulle du kunna sänka farten och leta efter en lucka längre bak.
Om du inte är ensam så kan du inte göra så mycket tyvärr, bara hoppas att dina medtrafikanter släpper in dig..
Aha :? Hur ska jag göra om det händer under uppkörningen? Vill inte få fel för att jag kör i bussfilen, men inte heller för att jag byter fil på ett osäkert sätt. Om jag ser att en bil i andra fältet inte är i döda vinkeln, alltså lite bak, kan jag trycka mig in där? Fast de kanske accelerar.. :| ah det är svårt
Gäst 2016-10-07 20:19 ! Citera #
Gästen 2016-10-07
Aha :? Hur ska jag göra om det händer under uppkörningen? Vill inte få fel för att jag kör i bussfilen, men inte heller för att jag byter fil på ett osäkert sätt. Om jag ser att en bil i andra fältet inte är i döda vinkeln, alltså lite bak, kan jag trycka mig in där? Fast de kanske accelerar.. :| ah det är svårt
Om det sker under uppkörningen så lär inspektören se att du inte blir insläppt, du gör så bra du kan, och om du inte blir insläppt så är det inget som du kan rå för..

Ja om du ser att det är en liten lucka till bilen bakom dig i det andra fältet, så kan du blinka och sedan avvakta någon sekund innan du styr försiktigt över till filen som du ska byta till.
Gäst 2016-10-12 22:34 ! Citera #
Vet inte i vilken stad du kör/har uppkörning och hur stor den är osv. men är trafiken så tät och folk är omöjliga och inte släpper in så kommer inspektören också att se det. Det är ju inte ditt fel.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor