Dock kom jag på att även om det ni säger är rätt om risk för olyckor så är det samspel som gäller och ibland måste bilar blinka vid körfältsbyte och samspela så den andra bilen släpper in den om den ligger snett bakom. För att poängtera självklart byter jag inte fil om det verkligen inte går men oftast är det ett samspel som fungerar i trafiken.
Ja, det har du rätt i. I verkligheten kan det ibland vara nödvändigt om man har planerat dåligt och måste in i ett körfält abrupt eller om man kör i tät kö. Generellt sett och under uppkörningen kommer du troligtvis inte hamna i sådana situationer.
Jag vet vad du menar om att lära sig nya rutiner i trafiken, det är inte enkelt. Det enda som fungerade för mig var att fokusera endast på en ny sak varje gång jag övningskörde. Så när du övningskör nästa gång, fokusera helt på att lära dig nya rutiner för körfältsbyte och inget annat nytt. Hitta en plats där det är möjligt att köra runt, runt runt och gör samma manöver om och om igen. Det kommer sitta efter ett tag.
För mig var det så att om jag tänkte på flera saker samtidigt som jag ville förbättra så glömde jag i stressen bort att öva på vissa saker. När du övar in denna rutin måste du fokusera på att utföra manövern korrekt väldigt manuellt. Efter ett tag kommer det släppa och det kommer ske automatiskt.
Se till att läsa på om stegen för körfältsbyte nu innan så att det sitter inpräntat i hjärnan.
1. Kolla bakspegel och ytterspegel.
2. Kolla döda vinkel.
3. Om fritt, blinka. Vänta 1 sekund för att observera reaktion från annan trafik.
4. Byt körfält.
Sen åker du ut till en lämplig övningsplats och utför stegen ovan.