Start > Körkortsforum > Denna detalj vid uppkörning, b…

Denna detalj vid uppkörning, blir man kuggad?

Gäst 2016-10-03 15:31 ! Citera #
Jag frågar er som har kört upp med inspektör. Det är en sak jag inte får rutin på, och det är att jag blinkar vid körfältsbyte eller före sväng SAMTIDIGT som jag tittar i sidospegeln och döda vinkeln. Min trafiklärare sade att det är viktigt att först kolla och sedan blinka. Men jag glömmer jämt bort mig i stunden, eller hinner inte göra så för jag vill blinka i god tid, jag vet inte...

Men känner mig ganska trygg bakom ratten nu förutom att inte gör som trafikskolan säger detta med att titta först och blinka sedan. Det gör att jag inte känner mig bra eller redo för uppkörning. Kan man bli kuggad på detta? Är det ett måste att köra som trafikskolan säger? Annars är jag noga med att titta i speglar som man ska, det sitter iaf.
Gäst 2016-10-03 15:47 ! Citera #
Gäst 2016-10-03
Jag frågar er som har kört upp med inspektör. Det är en sak jag inte får rutin på, och det är att jag blinkar vid körfältsbyte eller före sväng SAMTIDIGT som jag tittar i sidospegeln och döda vinkeln. Min trafiklärare sade att det är viktigt att först kolla och sedan blinka. Men jag glömmer jämt bort mig i stunden, eller hinner inte göra så för jag vill blinka i god tid, jag vet inte...

Men känner mig ganska trygg bakom ratten nu förutom att inte gör som trafikskolan säger detta med att titta först och blinka sedan. Det gör att jag inte känner mig bra eller redo för uppkörning. Kan man bli kuggad på detta? Är det ett måste att köra som trafikskolan säger? Annars är jag noga med att titta i speglar som man ska, det sitter iaf.
Ja, du gör fel. Om du rutinmässigt tittar i spegeln och blinkar samtidigt så kan du bli kuggad. Vid körfältsbyte ska man bara blinka när det är fritt i det andra fältet. Om du börjar blinka innan du vet att det är fritt så kommer övrig trafik att bli osäkra.

När trafikskolan börjar klaga på småsaker som inte är relevanta för trafiksäkerhet, trafikregler eller allmänt vett i trafiken kan du börja fundera på att köra upp.
Gäst 2016-10-03 22:15 ! Citera #
Ja du måste lära dig rätt rutin. Du vill helt enkelt inte blinka, sen ser du plötsligt att körfältsbyte inte går och du stänger av blinkern. Det ökar risk för olyckor. Du måste titta först, planera SEN blinka och visa din avsikt.
Gäst 2016-10-04 09:58 ! Citera #
Okej, tack för feedbacken, undrar bara om jag kommer kunna lära om rätt rutin, känns lite hopplöst.
Gäst 2016-10-04 10:01 ! Citera #
Dock kom jag på att även om det ni säger är rätt om risk för olyckor så är det samspel som gäller och ibland måste bilar blinka vid körfältsbyte och samspela så den andra bilen släpper in den om den ligger snett bakom. För att poängtera självklart byter jag inte fil om det verkligen inte går men oftast är det ett samspel som fungerar i trafiken.
Gäst 2016-10-04 10:27 ! Citera #
Gäst 2016-10-03
Ja du måste lära dig rätt rutin. Du vill helt enkelt inte blinka, sen ser du plötsligt att körfältsbyte inte går och du stänger av blinkern. Det ökar risk för olyckor. Du måste titta först, planera SEN blinka och visa din avsikt.
Säkerheten först antar jag, så OM det i en situation inte går att byta fil antar jag att man får på en uppkörning (även irl) fortsätta i samma fil? Har nog inte varit med om det än bara även om jag kört ganska mycket de senaste månaderna både privat och med lärare.
Gäst 2016-10-04 10:28 ! Citera #
Gäst 2016-10-04
Dock kom jag på att även om det ni säger är rätt om risk för olyckor så är det samspel som gäller och ibland måste bilar blinka vid körfältsbyte och samspela så den andra bilen släpper in den om den ligger snett bakom. För att poängtera självklart byter jag inte fil om det verkligen inte går men oftast är det ett samspel som fungerar i trafiken.
Ja, det har du rätt i. I verkligheten kan det ibland vara nödvändigt om man har planerat dåligt och måste in i ett körfält abrupt eller om man kör i tät kö. Generellt sett och under uppkörningen kommer du troligtvis inte hamna i sådana situationer.

Jag vet vad du menar om att lära sig nya rutiner i trafiken, det är inte enkelt. Det enda som fungerade för mig var att fokusera endast på en ny sak varje gång jag övningskörde. Så när du övningskör nästa gång, fokusera helt på att lära dig nya rutiner för körfältsbyte och inget annat nytt. Hitta en plats där det är möjligt att köra runt, runt runt och gör samma manöver om och om igen. Det kommer sitta efter ett tag.

För mig var det så att om jag tänkte på flera saker samtidigt som jag ville förbättra så glömde jag i stressen bort att öva på vissa saker. När du övar in denna rutin måste du fokusera på att utföra manövern korrekt väldigt manuellt. Efter ett tag kommer det släppa och det kommer ske automatiskt.

Se till att läsa på om stegen för körfältsbyte nu innan så att det sitter inpräntat i hjärnan.

1. Kolla bakspegel och ytterspegel.
2. Kolla döda vinkel.
3. Om fritt, blinka. Vänta 1 sekund för att observera reaktion från annan trafik.
4. Byt körfält.

Sen åker du ut till en lämplig övningsplats och utför stegen ovan.
Gäst 2016-10-04 12:00 ! Citera #
Gäst 2016-10-04
Ja, det har du rätt i. I verkligheten kan det ibland vara nödvändigt om man har planerat dåligt och måste in i ett körfält abrupt eller om man kör i tät kö. Generellt sett och under uppkörningen kommer du troligtvis inte hamna i sådana situationer.

Jag vet vad du menar om att lära sig nya rutiner i trafiken, det är inte enkelt. Det enda som fungerade för mig var att fokusera endast på en ny sak varje gång jag övningskörde. Så när du övningskör nästa gång, fokusera helt på att lära dig nya rutiner för körfältsbyte och inget annat nytt. Hitta en plats där det är möjligt att köra runt, runt runt och gör samma manöver om och om igen. Det kommer sitta efter ett tag.

För mig var det så att om jag tänkte på flera saker samtidigt som jag ville förbättra så glömde jag i stressen bort att öva på vissa saker. När du övar in denna rutin måste du fokusera på att utföra manövern korrekt väldigt manuellt. Efter ett tag kommer det släppa och det kommer ske automatiskt.

Se till att läsa på om stegen för körfältsbyte nu innan så att det sitter inpräntat i hjärnan.

1. Kolla bakspegel och ytterspegel.
2. Kolla döda vinkel.
3. Om fritt, blinka. Vänta 1 sekund för att observera reaktion från annan trafik.
4. Byt körfält.

Sen åker du ut till en lämplig övningsplats och utför stegen ovan.
Tack för ditt sjysta svar. Hehe bor och kör i Storstockholm, här är det ibland många bilar och liten sträcka till körfältsbyte på några platser. Men oftast inga problem som du säger och tomt bakom. :)
ey b0ss 2016-10-04 12:34 ! Citera #
Blicken, pilen, filen
Gäst 2016-10-04 16:01 ! Citera #
Vi fick absolut lära oss följande vid filbyte:
1. speglar och döda vinkeln (alltså vrida på huvudet och titta över axeln)
2. blinka OM det ser ut som att det är läge/möjligt att byta fil
3. sidospegel och döda vinkeln igen
4. byt fil, sluta blinka

Det var del av själva uppkörningen så ja, vi hade blivit kuggade om vi inte hade gjort det i den ordningen, här där jag bor i alla fall.

Senaste foruminläggen

Rubrik
8
I dag 05:45
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo