Start > Körkortsforum > Hjälp med första val av första…

Hjälp med första val av första bil ? LÄS HÄR!

Gäst 2009-11-06 19:58 ! Citera #
Första bilen kommer ju alltid vara lite speciell så välj rätt!

Mina åsikter är att när du ska köpa dig en första bil handlar det inte om att ha den snyggaste och snabbaste bilen, utan bilen du har ska du kunna lita på och känna dig trygg i, för en hel del personer så är det bara Hästar/KW som är i huvudet, även i mitt fall. MEN jag gjorde ett bra val för att minska risken av att både bli av med kortet och framför allt inte skada mig och andra i trafiken, köpte mig en Audi 80 2.0E men 116hk för att inte få en Kicken av turbon.

Först och främst tänkte jag att folk kan fråga här i denna tråd om deras planerade första bil är ett bra val, fördelar och nackdelar?

Skriv på så fösöker vi alla hjälpa er!
typengan 2009-11-07 16:27 ! Citera #
Jag har länge velat att min första bil ska vara en WV Golf, dock aldrig kört en sådan. Någon som vet hur den är att köra? Årsmodell inte äldre än -00 hade jag tänkt mig.
Gäst 2009-11-07 17:27 ! Citera #
Det är en av mina favorit bilar! men sen beror på vad du ska ha den till, korta sträckor? blandat? jag tycker det är en väldigt bra första bil + väldigt rolig att köra om du väljer GTI, dsv sport modellen.
Sen är den ju allt försvårt att hitta delar till den, och det är en väldigt pålitlig bil!
men för mer seriösare och mer info behöver man ju veta Model mer spontant..
är du den typen som vill ha en billig och bra bil så är det ett bra val :)
Gäst 2009-11-07 18:34 ! Citera #
Det viktigaste är att det är en säker bil i bra skick och allra helst en automatare
Gäst 2009-11-18 10:59 ! Citera #
Jag håller med er andra! Det ska självfallet vara en bil som ni känner er trygga med! Oftast när ni ska köpa er första bil har ni möjlighet att provköra, ta tillvara på den chansen och känn efter om det verkligen är rätt bil för er.

Likaså på tal om detta med HK. Om man kollar på statistik så är det oftast vi killar som råkar ut för olyckor bara för vi överskattar vår förmåga. Så börja med en ”vanlig” bil utan massa onödigt krams, det kommer fler chanser att köpa bil senare i livet!
Gäst 2009-11-19 19:49 ! Citera #
Jag tycker att det alltid ska gå före att ha en säker bil framför en snabb bil, kan man dock få både och så är ju det att föredra. Bra krockskydd, zoner som vecklar in sig så man inte skadas lika mycket vid en kollision, krockkudde, samt ABS och ESP-system känns betydligt viktigare för mig än att ha en bil som går jättesnabbt men där du har betydligt sämre chans att klara dig bra om olyckan skulle vara framme.

Mvh David
Gäst 2009-12-14 23:31 ! Citera #
Hej

Har kört 5 olika bilar på körskola och jag hade aldrig trott att det kunde vara så stor skillnad på olika bilar. Min klara favorit är i alla fall en golf. Volvo var alldeles för stor och klumpig och stolen var som en fotölj som man skulle ligga i istället för att sitta ordentligt, inget för mig. Golfen var lagom stor och lättkörd. Hoppas hitta en sån till bra pris när det blir dags att handla!

MVH R-M
Gäst 2010-03-25 14:55 ! Citera #
Rolig och intressant fråga. Den första bilen bör enligt min mening inte vara allt för pigg då man kanske har lite mindre bra omdöme den första tiden... Men vad vet jag?
edde85 2010-03-25 18:38 ! Citera #
Hej!!

Jag tycker att volvo som första bil är bäst. Exempel volvo 740, 745, 940, 850 är mycket billiga att köpa och är en mycket bra bil med billig försäkring. Så jag föreslår att du köper volvo :) ;) :D
Mysig 2010-05-08 14:41 ! Citera #
Har en saab 9-5 som jag är väldigt nöjd med.. köp inte nån riktig skit bil utan lägg hellre några fler tusenlappar så får du offtast någonting mycket bättre.

Senaste foruminläggen

Rubrik
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor