Start > Körkortsforum > Jag tog körkortet på första fö…

Jag tog körkortet på första försöket i Södertälje

körkortet 2016-09-26 15:19 ! Citera #
Tänkte berätta lite om min uppkörning!

Körde upp med körskola och har tagit typ 30 lektioner.

Säkerhetskontrollen var annorlunda än vad jag förväntat mig. Jag fick öppna motorhuven. Min inspektör sa tex ”om en lampa med symbol av en termometer lyser rött, vilken del är det kopplat till här?”.,

Alltså, ha koll på symbolerna också! Det räcker inte med att ha koll på var bromsvätskan, kylarvätskan osv ligger.

Sen körde vi! Fick köra på en landsväg, göra en högersväng och vända på lämplig plats.

Till alla er som är nervösa: MIN INSPEKTÖR FICK TA TAG I MIN RATT FÖR ATT JAG HÖLL PÅ ATT ÅKA FEL!
ändå så blev jag inte godkänd. Jag trodde det var en heldragen linje bredvid mig så jag svängde inte.. Men han gjorde det åt mig. Blev godkänd ändå!

Lycka till alla!! :)
körkortet 2016-09-26 15:28 ! Citera #
körkortet 2016-09-26

Säkerhetskontrollen var annorlunda än vad jag förväntat mig. Jag fick öppna motorhuven. Min inspektör sa tex ”om en lampa med symbol av en termometer lyser rött, vilken del är det kopplat till här?”.,

Alltså, ha koll på symbolerna också! Det räcker inte med att ha koll på var bromsvätskan, kylarvätskan osv ligger.

Sen körde vi! Fick köra på en landsväg, göra en högersväng och vända på lämplig plats.

Till alla er som är nervösa: MIN INSPEKTÖR FICK TA TAG I MIN RATT FÖR ATT JAG HÖLL PÅ ATT ÅKA FEL!
ändå så blev jag inte godkänd. Jag trodde det var en heldragen linje bredvid mig så jag svängde inte.. Men han gjorde det åt mig. Blev godkänd ändå!

Jag menar: ÄNDÅ BLEV JAG GODKÄND. Förtydligande: Inspektören var tvungen att ingripa men jag BLEV GODKÄND :lol:
Gäst 2016-09-26 16:45 ! Citera #
Då borde du misslyckats. Du hade tur.
Förarprövaren 2016-09-26 17:37 ! Citera #
körkortet 2016-09-26

I detta fall ingrep inspektören av det enkla skälet att det hade förstört hela arbetsdagen för hen om du kört fel i det läget. Vissa felkörningar leder till väldiga omvägar och det finns inte tid till sådana på ett körprov. Det kan inte haft något med trafiksäkerhet att göra. Om motivationen till ingripandet varit säkerhet så hade det aldrig blivit godkänt.
http://uppkorningblog.com
Gäst 2016-09-26 19:34 ! Citera #
Skulle du kunna utveckla lite om hur den där säkerhetskontrollen gick till?
Har uppkörning i Södertälje senare i veckan och börjar bli nervös. :)
Gäst 2016-09-26 19:55 ! Citera #
Fick du köra genom den stora korsningen vid sjukhuset?
Gäst 2016-09-26 23:10 ! Citera #
Förarprövaren 2016-09-26
I detta fall ingrep inspektören av det enkla skälet att det hade förstört hela arbetsdagen för hen om du kört fel i det läget. Vissa felkörningar leder till väldiga omvägar och det finns inte tid till sådana på ett körprov. Det kan inte haft något med trafiksäkerhet att göra. Om motivationen till ingripandet varit säkerhet så hade det aldrig blivit godkänt.
Men är inte att följa anvisningar ett moment i körprovet...? Att köra fel så borde leda till kuggning.
Förarprövaren 2016-09-27 05:47 ! Citera #
Gäst 2016-09-26
Men är inte att följa anvisningar ett moment i körprovet...? Att köra fel så borde leda till kuggning.
Jo, att följa anvisningar är en del av körprovet, men att underkänna någon på en enstaka placering vore väl hårt. Särskilt som det tydligen fanns ett säkerhetstänk genom att inte bryta heldraget bara för att komma rätt.
Inspektören gör en helhetsbedömning och varje körning är unik till sitt innehåll.
Köekortet 2016-09-28 07:37 ! Citera #
Inspektören sa att jag skulle åka mot Scania, men jag var så nervös så jag började åka mot avfarten mot Stockholm. Sa det till honom också.

Jag fortsatte ju köra för min körskolelärare sa att det är bättre att vända på lämplig plats än att göra dumma och förhastade beslut! :)
Körkortet 2016-09-28 07:39 ! Citera #
Gäst 2016-09-26
Då borde du misslyckats. Du hade tur.
Såna som du finns ju alltid i dessa forum :)

Bättre att vända på lämplig plats, än att få panik och göra saker i sista sekund. Då kan man bli kuggad!

Detta ingripande hade ju inget med trafiksäkerhet osv att göra, det var ju mer så att vi inte skulle hamna i eftermiddagsköerna mot Stockholm 8-)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov