Start > Körkortsforum > F.d. trafikinspektör

F.d. trafikinspektör

Förarprövaren 2016-09-25 20:28 ! Citera #
Utifrån erfarenheten som trafikinspektör på Trafikverket Förarprov i Uppsala driver jag nu den här bloggen och hoppas att det jag skriver ska komma alla er där ute, som ska eller håller på att ta körkort, till stor nytta. Vad jag vet är jag den enda f.d. trafikinspektör som skriver om detta ämne utifrån det perspektivet.
http://uppkorningblog.com
Mia 2016-09-27 13:52 ! Citera #
Bra att få svar från en yrkeskunnig, Jag tog körkortet för 30 år sedan. Har nu en dotter som ska köra upp snart. Går i körkskola. Jag undrar varför denna uppkörning inte har moderniserats? Om jag inte minns fel så avskaffade man1968 att på examensdagen göra prov ifall man var godkänd att ta studenten. Kuggades eleven fick denne gå ut bakvägen.
Varför har man inte utvecklat det på samma sätt när det gäller uppkörningen? Vi vet allla hur illa man kör när man är nervös. Hur olidligt det känns att ha en itrafikinspektör man aldrig träffat som sitter och iakttar varenda moment man gör på vägbanan. Hur kan man bedöma en okänd persons kunskap på 45 minuter? Förslag vore att man de tre sista gångerna på bilskolan ha en kontrollant som följer med och bedömer om eleven är lämplig. Nervositeten skulle släppa och det skulle bli flera som på ett rättvist sätt skulle få sitt körkort.
Gäst 2016-09-27 22:52 ! Citera #
Mia 2016-09-27
Bra att få svar från en yrkeskunnig, Jag tog körkortet för 30 år sedan. Har nu en dotter som ska köra upp snart. Går i körkskola. Jag undrar varför denna uppkörning inte har moderniserats? Om jag inte minns fel så avskaffade man1968 att på examensdagen göra prov ifall man var godkänd att ta studenten. Kuggades eleven fick denne gå ut bakvägen.
Varför har man inte utvecklat det på samma sätt när det gäller uppkörningen? Vi vet allla hur illa man kör när man är nervös. Hur olidligt det känns att ha en itrafikinspektör man aldrig träffat som sitter och iakttar varenda moment man gör på vägbanan. Hur kan man bedöma en okänd persons kunskap på 45 minuter? Förslag vore att man de tre sista gångerna på bilskolan ha en kontrollant som följer med och bedömer om eleven är lämplig. Nervositeten skulle släppa och det skulle bli flera som på ett rättvist sätt skulle få sitt körkort.
På tal om det... min uppkörning varade runt 25-30 min.. fick inte ens köra i stad, bara i utkanten på ett bostadsområde och en 90 väg... justdet! Får inte glömma 400m motorväg, haha.
77 2016-09-27 23:57 ! Citera #
Oroar mig över att jag ska köra fel. Alltså inte hitta. Och därför bli kuggad på Uppkörningen.
Gäst 2016-09-28 20:58 ! Citera #
Ja det kan de inte veta vad en har lärt sig el utvecklas under tiden man är på körskolan..man gör bara misstag när man sitter bredvid inspektören...
O orättvis med att många blir kuggad o andra inte... o handlar oxo med tur o otur????????
Gäst 2016-09-28 22:12 ! Citera #
Mia 2016-09-27
Bra att få svar från en yrkeskunnig, Jag tog körkortet för 30 år sedan. Har nu en dotter som ska köra upp snart. Går i körkskola. Jag undrar varför denna uppkörning inte har moderniserats? Om jag inte minns fel så avskaffade man1968 att på examensdagen göra prov ifall man var godkänd att ta studenten. Kuggades eleven fick denne gå ut bakvägen.
Varför har man inte utvecklat det på samma sätt när det gäller uppkörningen? Vi vet allla hur illa man kör när man är nervös. Hur olidligt det känns att ha en itrafikinspektör man aldrig träffat som sitter och iakttar varenda moment man gör på vägbanan. Hur kan man bedöma en okänd persons kunskap på 45 minuter? Förslag vore att man de tre sista gångerna på bilskolan ha en kontrollant som följer med och bedömer om eleven är lämplig. Nervositeten skulle släppa och det skulle bli flera som på ett rättvist sätt skulle få sitt körkort.
Det är inte så att jag inte alls håller med, men jag tror ändå det finns massor med andra trafiksituationer som också kan upplevas som stressande och där nerver kan ställa till det, och då är det ju lite av ett varningstecken om man p.g.a nervositet helt plötsligt inte kan köra bilen säkert. Därför tycker jag någon gång att det är helt rättvist att inspektörer helt enkelt kan underkänna eleven om han/hon inte kan hantera både bilkörning och nervositet samtidigt.

45 minuter är ganska generöst tycker jag. Eftersom det är helheten som räknas så hinner man ju både göra några missar p.g.a nerver och samla sig och imponera under resten av turen, på den tiden.
Mia 2016-09-30 22:50 ! Citera #
Jag tror att en bilist kör sämre när en myndighetsperson sitter och bedömer.
Bedömningen skulle få ett bredare perspektiv om man såg eleven under några dagar. Eftersom många gått i trafikskola antar jag att lärare också har ett omdöme att se när en elev är mogen att köra upp.
Det är stor skillnad att köra upp i Stockholm idag än för 30 års sedan. Trafiken är mer intensiv och aggressiv. Tycker att de elever som klarar sig är fantastisk duktiga. Oavsett om de kuggat sig och får köra igen. Det ska till att ha ännu mer nerver i styr om man kuggat sig en gång och måsta köra upp en andra gång,
Förarprövaren 2016-10-01 17:17 ! Citera #
Mia 2016-09-27
Bra att få svar från en yrkeskunnig, Jag tog körkortet för 30 år sedan. Har nu en dotter som ska köra upp snart. Går i körkskola. Jag undrar varför denna uppkörning inte har moderniserats? Om jag inte minns fel så avskaffade man1968 att på examensdagen göra prov ifall man var godkänd att ta studenten. Kuggades eleven fick denne gå ut bakvägen.
Varför har man inte utvecklat det på samma sätt när det gäller uppkörningen? Vi vet allla hur illa man kör när man är nervös. Hur olidligt det känns att ha en itrafikinspektör man aldrig träffat som sitter och iakttar varenda moment man gör på vägbanan. Hur kan man bedöma en okänd persons kunskap på 45 minuter? Förslag vore att man de tre sista gångerna på bilskolan ha en kontrollant som följer med och bedömer om eleven är lämplig. Nervositeten skulle släppa och det skulle bli flera som på ett rättvist sätt skulle få sitt körkort.
Hej Mia!
Ursäkta att jag svarar sent, men hoppas du läser detta ändå.

Det är flera genom åren som önskat ett annat system för själva uppkörningen. Dessa 45 minuter som en inspektör har på sig idag för att bedöma aspiranten räcker inte långt. Det tenderar att tangera ett hazardspel, dvs där slump och till viss del tur/otur fäller avgörandet. Det är omöjligt att helt säkert bedöma om en aspirant är trafiksäker på endast 45 minuter. Det fungerar för det mesta men i många situationer gör det inte det.
http://uppkorningblog.com
ey b0ss 2016-10-05 12:53 ! Citera #
Förarprövaren 2016-09-25
Utifrån erfarenheten som trafikinspektör på Trafikverket Förarprov i Uppsala driver jag nu den här bloggen och hoppas att det jag skriver ska komma alla er där ute, som ska eller håller på att ta körkort, till stor nytta. Vad jag vet är jag den enda f.d. trafikinspektör som skriver om detta ämne utifrån det perspektivet.
http://uppkorningblog.com
Tjenare bor i sthlm och jag har kört upp i sollentuna och norrtälje i år kuggat båda pga små fel.
tyckte ingen av platserna var svåra att köra på men att inspektörerna var petiga.

just nu är det fullbokat i hela sthlm o tom svårt att få tag på återbudstid.
har sett att de finns tider i uppsala men är tveksam då jag hört att det är svårt där.

jag tänkte istället köra upp i falun för jag tog 20 körlektioner för 5 månader sen. och jag vet hur staden ser ut.

så vad tror du är bäst köra upp i uppsala eller falun där jag kan vägarna?
Förarprövaren 2016-10-05 17:30 ! Citera #
ey b0ss 2016-10-05
Tjenare bor i sthlm och jag har kört upp i sollentuna och norrtälje i år kuggat båda pga små fel.
tyckte ingen av platserna var svåra att köra på men att inspektörerna var petiga.

just nu är det fullbokat i hela sthlm o tom svårt att få tag på återbudstid.
har sett att de finns tider i uppsala men är tveksam då jag hört att det är svårt där.

jag tänkte istället köra upp i falun för jag tog 20 körlektioner för 5 månader sen. och jag vet hur staden ser ut.

så vad tror du är bäst köra upp i uppsala eller falun där jag kan vägarna?
Hej ey b0ss
Det här är en fråga som ingen förutom du själv kan svara på. Tyvärr inget jag kan hjälpa dig med.
Lycka till!
http://uppkorningblog.com

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor