Start > Körkortsforum > Har svårt att hålla kontroll ö…

Har svårt att hålla kontroll över bilen

Abbe 2016-09-21 18:47 ! Citera #
Hej all underbart folk som hjälper andra på det här forumet.
Jag har ett problem, det är att hålla kontroll över bilen när jag kollar döda vinkeln speciellt i höga farter.
Detta märktes extra tydligt idag när jag övade på olika motorvägar, t ex som på påfarten idag så kollade jag döda vinkeln och jag försöker verkligen o att inte fastna med blicken men min lärare har lärt mig att man typ ska kolla på döda vinkeln 4-6 gånger i en påfart. Men som jag gör detta så har jag det svårt att kontrollera bilen till att hålla rak kurs, så idag när jag växlade blicken mellan döda vinkeln och framåt så märkte jag att jag typ var halvvägs in på den andra filen.
Jag venne hur jag ska göra men att kolla döda vinkeln känns väldigt onaturligt typ som att jag kan krascha under den korta tiden jag kollar åt höger eller vänster. Finns det några tips på vad man kan göra?
Gäst 2016-09-21 19:14 ! Citera #
2 gånger ska man kolla.
-> Kolla spelgar, döda vinkeln
-> blinka
-> kolla döda vinkeln
-> Sväng ut

Har för mig att jag gjorde så på min uppkörning & fick godkänt.
Gäst 2016-09-21 20:21 ! Citera #
Vet precis vad du pratar om. Tråkigt nog är det bara övning som hjälper. Har körkort nu men kör inte alltid rakt när jag kollar åt sidan fortfarande.
Gäst 2016-09-22 03:39 ! Citera #
Försök att inte hålla hårt i ratten kanske hjälper...
Gäst 2016-09-22 11:47 ! Citera #
^ fan där saru nått, känner att jag spänner mig mycke i motorvägar knsk därför. Ska testa nästa gång tack ^^
Gäst 2016-09-22 14:18 ! Citera #
Gäst har helt rätt i att du ska vara avslappnad i armar och händer.
Kniper du hårt med händerna runt ratten och ska kolla döda vinkeln så är det lätt hänt att händer”svänger med” när man vrider på huvudet. Men detta är en inlärningsprocess som du kommer bli bättre på ju mer du över på det :)
Gäst 2016-09-24 13:15 ! Citera #
4-6 gånger låter mycket. Tror jag skulle bli helt stressad om jag var tvungen att klämma in så många kik över axeln på en påfart. 2-3 är nog tillräckligt (i alla fall enligt min körskollärare) om det nu inte är något särskilt som händer just då och slappnar du av och inte håller så hårt i ratten så ”följer den inte med” medan du vrider på huvudet.
Gäst 2016-12-10 23:56 ! Citera #
4-6ggr låter ju orimligt?
Däremot 2ggr ok..

Kollar speglarna
Döda vinkeln
Blinkar
Döda vinkeln
Kör ut..

Hade också problem i början med att de kändes som hela bilen flytta på sig när man tittar döda vinkeln... och de är iaf för många en vanesak. Så öva öva öva...
Och för mig så va felet i bÖrjan att jag var för spänd i axlar, nacke, armar och vred hela överkroppen istället för bara huvudet för att titta på dv.
Nu när jag endast vrider på huvudet för att titta på dv så går de riktigt smidigt ;)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor