Nedväxling fram till trafikljus
En fråga jag har grubblat på ett tag nu är vad det ”rätta” sättet är när man närmar sig ett stopp t ex trafikljus.
Jag brukar göra såhär att jag närmar mig rött ljus och är redan i t ex fyrans växel, motorbromsar mig fram tills det börjar hacka eller att motorn får kämpa lite sedan så håller jag i kopplingen o bromsar sista biten. Andra gånger motorbromsar jag i fyrans växel sedan bromsar jag ordentligt och byter till tvåans och rullar på den fram till trafikljuset.
Sedan så finns det att jag glider i fyrans växel motorbromsar, växlar ner till treans växel och rullar och sist tvåans växel o rullar. På en uppkörning t ex vilken metod skulle jag kugga på o vilken skulle jag inte?
På uppkörningen motorbromsade jag fram till trafikljus, ingen anmärkning där. Men se för guds skull till att bilen INTE hackar! behöver du inte växla ner så gör inte det!
”Jag brukar göra såhär att jag närmar mig rött ljus och är redan i t ex fyrans växel, motorbromsar mig fram tills det börjar hacka eller att motorn får kämpa lite sedan så håller jag i kopplingen o bromsar sista biten”
Inte bra.
De två andra metoderna du beskriver där du växlar ned till 2-3 är bättre.
Om du kör så på din uppkörning att bilen börjar hackar så kommer du med största sannolikhet bli kuggad.
Det är bättre att göra som dom här ovanför har skrivit att du ska göra, växlarna är till för att användas
Lycka till!
Jag gör alltid så här om ett ljus kommer upp. Jag växla ner för att sänka farten. Det brukar vara att växla ner till tvåan sen stanna man bara och hitta dragläget så bara gasa på grön.
Om ljuset blir snart grön så växla man ner för att vara beredd till gasa igen.
Du lär dig!
Om du kör så på din uppkörning att bilen börjar hackar så kommer du med största sannolikhet bli kuggad.
Det är bättre att göra som dom här ovanför har skrivit att du ska göra, växlarna är till för att användas
Lycka till!
Nope! Man blir inte kuggad för att det hackar lite. Det ska mer till än så för att bli underkänd på körprovet.
http://uppkorningblog.com
Alltså, kopplingen ska vara helt uppe långt innan korsningen/rondellen. Så släpp på gasen, bromsa in försiktigt, tryck ner kopplingen, lägg i tvåan, släpp bromsen helt och lyft upp med kopplingen försiktigt så att det inte rycker för mycket. Måste du stanna lägger du självklart i ettan.
Nope! Man blir inte kuggad för att det hackar lite. Det ska mer till än så för att bli underkänd på körprovet.
http://uppkorningblog.com
Där har du fel kära förarprövare!
Gör man så vid varje rödljus för att man inte kan göra det på ett smidigare sätt så kan man visst bli kuggad!
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget