Start > Körkortsforum > Att hantera press

Att hantera press

Gäst 2016-09-13 01:26 ! Citera #
Hejsan. Idag kuggade jag min första uppkörning, jag tänker inte skita på läraren eller på omständigheterna, jag är fullt medveten om vad jag gjorde för fel. Det är dock några frågor jag har till någon som sitter i en liknande situation som mig.

Jag anser mig själv vara en bra förare, problemet är att jag är otroligt introvert, till den punkten då jag har problem att prata med människor jag inte känner( föreställ er en bild av det typiska internet-trollet så passar jag rätt bra in där). När jag väl satt i bilen var det som att allt i huvudet bara försvann, jag körde åt fel håll, läste inte skyltarna, jag tror till och med jag skakade lite när jag satt där. Jag bara undrar hur man tar sig förbi sina nerver.

Tack :)
Förarprövaren 2016-09-13 07:00 ! Citera #
Det kanske är en psykolog som ska besvara detta men då behöver du vända dig till ett annat forum. Alla är nervösa vid ett körprov. Vissa mer än andra. Det är fullt naturligt. Några korta punkter som kanske kan lindra din nervositet.

1) Du behöver och förväntas inte köra perfekt
2) Inspektören är inte ute efter att underkänna dig
3) Du behöver inte vara social medan du kör. Be om tystnad under körningen om det känns bättre för dig
4) Försök att inte tänka för mycket på alla småmissar (det gör alla). De är ändå oviktiga för slutresultatet
5) Om du behöver så stanna bilen på en lugn plats och gå ur den en minut eller så. Det är okej att informera inspektören om hur du känner och förklara varför du behöver stanna.

Jag hoppas dessa tips kan hjälpa något för att lugna dina nerver.
Lycka till!
http://uppkorningblog.com
Gäst 2016-09-13 07:54 ! Citera #
Se om du kan prata lite med inspektören påväg till bilen så du känner att det är en vanlig människa. Det tog bort min nervositet.
Gäst 2016-09-13 08:39 ! Citera #
Ingen förväntar sig att du ska vara social med inspektören. Många behöver tystnaden för att köra bättre.
Gäst 2016-09-15 00:06 ! Citera #
Jag tänkte innan uppkörningen att det var bara en körlektion, ingen klarar det på första försöket. Tänk inte på att det är något stort prov utan som en vanlig körlektion med en ny trafiklärare.
Jag var väldigt nervös stunden innan uppkörningen, men när jag träffade min inspektör släppte allt och i bilen var det hur lugnt som helst. Tror det kan ha och göra med vilken inspektör man får, min var väldigt avslappnad och verkade inte leta efter något fel jag gjorde. Jag pratade på och frågade frågor som jag gör hos körskolan och låtsades att det var en ny lärare bara.

Kan dessutom tillägga att jag själv är en väldigt introvert person, jag gillar inte att träffa nytt folk för jag blir så nervös och kan inte bete mig som en normal person.
Jag var nervös inför varje körlektion ett bra tag tills slutet innan det kändes bra för jag kände mig trygg när jag körde.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest