Start > Körkortsforum > Tog körkort igår! Mina tips

Tog körkort igår! Mina tips

Gäst 2016-11-08 22:35 ! Citera #
Gäst 2016-09-11
Kan väl tolka att denna person kommer utföra trafikolycka trots hon tog körkortet. Jag hoppas att hon är motiverad över sin medvetenhet med dagligt liv under körning och möjligen sluta ge råd som är perfekt för målsikt. Annars leder detta till härmapa och trafikfarlig.

Hoppas att hon läser om detta
Gå o fixa ditt????
eyboss 2016-11-08 22:37 ! Citera #
Och jag har kuggat 3 gånger men du som failar på huvudleda körnibg blir godkänt. va fanär det här , ett jävla skämt. du lär ju inte kört upp i sollentuna
Gäst 2016-11-09 09:16 ! Citera #
Gäst 2016-11-08
Gud vad folk är avundsjuka! Bra råd och grattis till körkortet!
Avundsjuk på vad...? Jag har redan körkort. Faktum är att många av hennes råd är urdumma.
Gäst 2016-11-09 09:17 ! Citera #
eyboss 2016-11-08
Och jag har kuggat 3 gånger men du som failar på huvudleda körnibg blir godkänt. va fanär det här , ett jävla skämt. du lär ju inte kört upp i sollentuna
Hon borde kuggat på huvudled som moment. Hon hade tur med inspektör.
Gäst 2016-11-09 10:13 ! Citera #
Gäst 2016-11-09
Hon borde kuggat på huvudled som moment. Hon hade tur med inspektör.
Jepp, tror mycket tyvärr hänger på vilken inspektör man får.... :x
ey boss 2016-11-09 11:17 ! Citera #
Gäst 2016-11-08
Gud vad folk är avundsjuka! Bra råd och grattis till körkortet!
Såklart folk är avundsjuka jag har kuggat 3 gånger och den här 18 åring kan ju inte ens åka huvudled, han borde blivit kuggad!
Tur i allt 2019-07-20 04:50 ! Citera #
8-) Tog Teori och uppkörning på första ett tips för teori köpte 5dagars körkortinline provet gått igenom 2 varv samt tog jag dem frågor jag inte kunde, skrev jag sammanfattning. Läste ut Teri boken 3 gånger långsamt tempo totalt pluggande 7 dagar var sammanlagt uppe på 4327 frågor morgon och kväll. 58 fick jag. Uppkörningen
* Säkerhet - kontroll prova bromsservo samt Styrservo
* Parkering - backa emellan 2 bilar
* Backning - Samma som ovan
* Start i lutning - märkte inte av det finns ju bara backar i Göteborg
* Oskyddade trafikanter - kör som vanligt men överdriv din sök område
* Körning i körfält - Logisk tänkande planering till ditt kör ändamål
* körfältsbyte - överdriv tittande i spegeln glöm aldrig döda vinkeln
* Gatukorsning - Försök komma långsam låg växel motorbromsning så man kan glida förbi om inte det finns något hinder
* Signalerade korsning - Se upp Högerregeln om du ska till vänstra så ska du som ska över korsningen stanna för bilar som åker rakt fram
* Cirkulationsplats - Överdriv sökfältet kör sakta in håll i rätt fält och blinka ur rondellen
*Körning i på landsväg - anpassa hastigheten håll avstånd tips släpp gasen om du känner att du kommer för nära bilen framåt
*Motorväg/motortrafikled - gasa upp acceleration fältet så fort det är säkert titta på speglarna samt DÖDA VINKEL blinka sen byt fält
*Körning mot mål - enkelt bara följa vad Hen instruktörerna säger antingen höger vänster eller mot Särö alltså det står på skyltarna
Bästa Tipset: Har du kommit så långt så ska du andas släpp nervositet genom att vända detta till din fördel det är bara en test värsta fal så får man göra om det LYCKA TILL jag vet du fixar detta Med vänlig hälsning, A
Donnan 2019-07-20 09:49 ! Citera #
Du vet att du har svarat i en hyffsat gammal tråd....sen 2016....
Gäst 2019-07-20 10:17 ! Citera #
Donnan 2019-07-20
Du vet att du har svarat i en hyffsat gammal tråd....sen 2016....
Tack Donna nee märkte inte det är så glad att stressen är över
Gäst 2019-07-20 10:22 ! Citera #
En glad 18-åring 2016-09-09
Som rubriken säger, tog jag körkort igår. Jag skrev teorin i förrgår (fick 57/65). Det var mitt första försök på båda! Har kollat en del på dessa forum och tycker att det har hjälpt mig en del så nu delar jag med mig vad jag tycker är viktigast:

Teoriprovet:
-Var beredd att det kan komma frågor på allt. Varje ord i teoriboken kan komma som en fråga.
-Stressa inte upp dig: du har 50 minuter på dig, det är gott om tid för att svara på allt samt att läsa igenom alla frågor minst en extra gång.
-Läs alla frågor ordentligt: det är en stor skillnad mellan ett bevakat och ett obevakat övergångställe.
-Lita på dig själv: har du pluggat ordentligt och tror att ett svar är rätt, stressa inte upp dig över att du är osäker; din första tanke är troligen rätt.

Körprovet:
-Kom utvilad till provet! Om det är någon gång du vill prestera på topp är det nu.
-Tänk inte på de små misstagen du kanske gör! Jag glömde att jag körde på huvudled och försökte applicera svängningsregeln :P slutade med att hon som satt brevid sa åt mig att svänga :D förklarade enkelt att jag glömt! Detta dock inte en ursäkt för att klanta sig, för många misstag och du blir kuggad.
-Snacka med bedömaren! Du sitter ca 40 min i bilen, om du har någon att snacka med sänker du stressnivån och lugnar ner dig.
-Lär dig säkerhetskontrollen utantill. Det är ett helt delmoment för sig och därför krävs det ganska lite för att inte klara det.
-Om du gör ett misstag och märker det, kommentera! Att erkänna sina egna misstag och kunna förklara de är också ett sätt att vara riskmedveten (t.ex. du glömmer att lämna företräde enligt högerregeln för att du inte anpassar farten inför en korsning; kommenterar du då: ”där borde jag lämnat företräde men jag anpassade inte farten korrekt så jag kunde inte även fast högerregeln gällde. Då visar du att du vet vad som gäller i just den korsningen samt att du borde ha anpassat farten).
-Mesa dig inte: kör du 70 på en 100-väg kommer du att bli kuggad. Våga ta plats: ser du en lastbil framför dig, kör om!
-Motorbromsa mycket. Är du skicklig med kopplingen kan du till och med växla ner för att motorbromsa ännu mer. Gör dock inte detta om du inte kan växla ner från en hög fart utan att få ryck i bilen. Detta är extra praktiskt på motorvägsavfarter.
-Ta en alvedon (eller två) en dryg halvtimme innan du börjar köra, så slipper du huvudvärk som annars ganska enkelt kan uppstå av pressen du känner i bilen.
-Tänk inte på uppkörningen som en uppkörning, utan som vilken annan lektion som helst. Annars finns det stor chans att du börjar känna press från bedömaren, och att du börjar ifrågasätta dig själv. Låt inte det hända! Rikta allt fokus på körningen. Glömde du blinka i en korsning, säg bara: ”Oj, jag glömde att blinka, det var slarvigt av mig” och tänk inte mer på det. Gjort är gjort.
-Ett sista tips: klara teoriprovet om du skriver det innan. Du kommer då att komma in i uppkörningen med gott självförtroende. Tänk själv: vilken motivation har du om du precis klarat teoriprovet och du vet att om du klarar uppkörningen så får du körkort, jämfört med att kugga teorin och veta att du är körd,vad som än händer på uppkörningen.

Lycka till!
;) GRATTIS VI SES PÅ VÄGEN

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo