Som rubriken säger, tog jag körkort igår. Jag skrev teorin i förrgår (fick 57/65). Det var mitt första försök på båda! Har kollat en del på dessa forum och tycker att det har hjälpt mig en del så nu delar jag med mig vad jag tycker är viktigast:
Teoriprovet:
-Var beredd att det kan komma frågor på
allt. Varje ord i teoriboken kan komma som en fråga.
-Stressa inte upp dig: du har 50 minuter på dig, det är gott om tid för att svara på allt samt att läsa igenom alla frågor minst en extra gång.
-Läs alla frågor ordentligt: det är en stor skillnad mellan ett bevakat och ett obevakat övergångställe.
-Lita på dig själv: har du pluggat ordentligt och tror att ett svar är rätt, stressa inte upp dig över att du är osäker; din första tanke är troligen rätt.
Körprovet:
-Kom utvilad till provet! Om det är någon gång du vill prestera på topp är det nu.
-Tänk inte på de små misstagen du kanske gör! Jag glömde att jag körde på huvudled och försökte applicera svängningsregeln :P slutade med att hon som satt brevid sa åt mig att svänga
förklarade enkelt att jag glömt! Detta dock inte en ursäkt för att klanta sig, för många misstag och du blir kuggad.
-Snacka med bedömaren! Du sitter ca 40 min i bilen, om du har någon att snacka med sänker du stressnivån och lugnar ner dig.
-Lär dig säkerhetskontrollen utantill. Det är ett helt delmoment för sig och därför krävs det ganska lite för att inte klara det.
-Om du gör ett misstag och märker det, kommentera! Att erkänna sina egna misstag och kunna förklara de är också ett sätt att vara riskmedveten (t.ex. du glömmer att lämna företräde enligt högerregeln för att du inte anpassar farten inför en korsning; kommenterar du då: ”där borde jag lämnat företräde men jag anpassade inte farten korrekt så jag kunde inte även fast högerregeln gällde. Då visar du att du vet vad som gäller i just den korsningen samt att du borde ha anpassat farten).
-Mesa dig inte: kör du 70 på en 100-väg kommer du att bli kuggad. Våga ta plats: ser du en lastbil framför dig, kör om!
-Motorbromsa mycket. Är du skicklig med kopplingen kan du till och med växla ner för att motorbromsa ännu mer. Gör dock inte detta om du inte kan växla ner från en hög fart utan att få ryck i bilen. Detta är extra praktiskt på motorvägsavfarter.
-Ta en alvedon (eller två) en dryg halvtimme innan du börjar köra, så slipper du huvudvärk som annars ganska enkelt kan uppstå av pressen du känner i bilen.
-Tänk inte på uppkörningen som en uppkörning, utan som vilken annan lektion som helst. Annars finns det stor chans att du börjar känna press från bedömaren, och att du börjar ifrågasätta dig själv. Låt inte det hända! Rikta allt fokus på körningen. Glömde du blinka i en korsning, säg bara: ”Oj, jag glömde att blinka, det var slarvigt av mig” och tänk inte mer på det. Gjort är gjort.
-Ett sista tips: klara teoriprovet om du skriver det innan. Du kommer då att komma in i uppkörningen med gott självförtroende. Tänk själv: vilken motivation har du om du precis klarat teoriprovet och du vet att om du klarar uppkörningen så får du körkort, jämfört med att kugga teorin och veta att du är körd,vad som än händer på uppkörningen.
Lycka till!