Start > Körkortsforum > Växling och motorbromsning

Växling och motorbromsning

Kille 2016-09-06 22:30 ! Citera #
Hej alla!

Hur gör man så att man får en smidig nerväxling? ofta när jag växlar ner så liksom hoppar eller skuttar bilen fram en aning och det känns så himla obekvämt men ibland så får jag till det och då blir det bekvämt. Hur gör jag så att det alltid blir rätt?

Motorbromsning.
T.ex när jag kör in på en avfart från motorvägen och har femmans växel i, ska jag då vänta tills varvtalet har sjungit till 1300-1200 och sedan trycka ned kopplingen och glida fram till korsningen/rondellen eller ha femmans växel och växla ner till fyrans växel osv och sen trycka ned kopplingen och glida fram?

Tack på förhand
Gäst 2016-09-07 00:00 ! Citera #
För det första, man brukar lära ut att aldrig ha kopplingen intryckt när man rullar fram mot korsningar eller liknande, försök att ha en växel ilagd (så länge som det är rimligt självklart, vid 15 km/h kan det vara lämpligt att börja förbereda för att stanna helt, alltså hålla in kopplingen tills du kan köra igen).

”Glid” aldrig fram. När du åker på avfarten från motorvägen och närmar dig korsningen som du vill sakta in inför ska du bromsa, sedan lägga i fyran när du kanske ligger vid (obs, beror helt på vilken bil du kör) 50 km/h, sedan kan du bromsa lite till och kanske lägga i tvåan eller trean när du har bromsat in ytterligare.

När du kommer fram till korsningen kan du antingen först när du närmar dig stillastående hålla in kopplingen (om det är rött eller om du t.ex. har stopplikt). Annars om du kan åka genom korsningen utan att stanna så är det bara att fortsätta rulla på tvåan som du vid denna tidpunkt ska ha lagt i.

Nedväxling kräver att man verkligen har saktat ned till en hastighet som är lämplig för den växeln du går ned på samt att du håller kvar kopplingspedalen vid dragläget ett tag för att låta bilen synka sig till den nya växeln. Om du snabbt släpper upp kopplingspedalen kommer denna synkning ske så abrupt att bilen hoppar. Man kan ofta höra och känna att synkningen börjar ske då du släpper kopplingspedalen till dragläget i den nya lägre växeln. Låt denna känsla/ljud utspela sig någon sekund, sen ska det gå ypperligt att släppa kopplingspedalen helt.
Gäst 2016-09-08 13:44 ! Citera #
Gäst 2016-09-07
För det första, man brukar lära ut att aldrig ha kopplingen intryckt när man rullar fram mot korsningar eller liknande, försök att ha en växel ilagd (så länge som det är rimligt självklart, vid 15 km/h kan det vara lämpligt att börja förbereda för att stanna helt, alltså hålla in kopplingen tills du kan köra igen).

”Glid” aldrig fram. När du åker på avfarten från motorvägen och närmar dig korsningen som du vill sakta in inför ska du bromsa, sedan lägga i fyran när du kanske ligger vid (obs, beror helt på vilken bil du kör) 50 km/h, sedan kan du bromsa lite till och kanske lägga i tvåan eller trean när du har bromsat in ytterligare.

När du kommer fram till korsningen kan du antingen först när du närmar dig stillastående hålla in kopplingen (om det är rött eller om du t.ex. har stopplikt). Annars om du kan åka genom korsningen utan att stanna så är det bara att fortsätta rulla på tvåan som du vid denna tidpunkt ska ha lagt i.

Nedväxling kräver att man verkligen har saktat ned till en hastighet som är lämplig för den växeln du går ned på samt att du håller kvar kopplingspedalen vid dragläget ett tag för att låta bilen synka sig till den nya växeln. Om du snabbt släpper upp kopplingspedalen kommer denna synkning ske så abrupt att bilen hoppar. Man kan ofta höra och känna att synkningen börjar ske då du släpper kopplingspedalen till dragläget i den nya lägre växeln. Låt denna känsla/ljud utspela sig någon sekund, sen ska det gå ypperligt att släppa kopplingspedalen helt.
Så det spelar egentligen ingen roll om vilken fart jag håller när jag vill växla ner bara jag släpper kopplingen långsamt och låter bilen synka till den nya växeln?

Det med att man kan känna och höra att bilen har synkat till den nya växeln visste jag inte. :)

The more you know. :)
Gäst 2016-09-08 17:22 ! Citera #
Gäst 2016-09-08
Så det spelar egentligen ingen roll om vilken fart jag håller när jag vill växla ner bara jag släpper kopplingen långsamt och låter bilen synka till den nya växeln?

Det med att man kan känna och höra att bilen har synkat till den nya växeln visste jag inte. :)

The more you know. :)
1. Jo, du bör hålla en hastighet som är lämplig för växeln du försöker lägga i. Som du själv förstår så mår inte bilen eller du bra av att lägga i tvåan vid 60 km/h. Även om detta går så är det ganska olämpligt, skulle tro att det sliter väldigt mycket på kopplingen.

2. Det man hör är att motorn rusar lite (varvtalet ökar) när den synkar mot den lägre växeln. Kan inte säga hur märkbart det är på bilmodellen som du kör.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest