Start > Körkortsforum > Backljus säkerhetskontroll

Backljus säkerhetskontroll

Gäst 2016-09-06 19:28 ! Citera #
Jag förstår inte hur man skall kolla backljuset ensam i säkerhetskontrollen. När man lägger i en växel, backen i detta fall, och släpper upp kopplingen kommer ju bilen att rulla! Nu pratar jag om manuella bilar. Hur ska man göra? Bromsljusen där bak förstår jag, för då måste någon aktivt bromsa (stillastående dock)

Tack på förhand.
Piraten 2016-09-06 19:31 ! Citera #
Du ber inspektören kolla att det lyser där bak :)
Gäst 2016-09-06 19:33 ! Citera #
Tack piraten :D Har blivit så förvirrad av alla guider angående säkerhetskontroll som säger ”lägg i backen samtidigt som du testar denna grej”. Men sen när de kommer till bromsljuset där bak så säger de ”Nu ska du be någon annan bromsa/kolla”. Det gick inte ihop för mig och det kändes som de fysiska världarna kolliderade. Återigen, tack. Har uppkörning imorgon. 8-)
Kille 2016-09-06 20:39 ! Citera #
Gäst 2016-09-06
Jag förstår inte hur man skall kolla backljuset ensam i säkerhetskontrollen. När man lägger i en växel, backen i detta fall, och släpper upp kopplingen kommer ju bilen att rulla! Nu pratar jag om manuella bilar. Hur ska man göra? Bromsljusen där bak förstår jag, för då måste någon aktivt bromsa (stillastående dock)

Tack på förhand.
Hej Gäst!

Vad du kan göra är att vrida nyckeln till bilen så att all elektronik tänds( Starta ej bilen ). Då kommer de flesta ljus att fungera även backljuset.

1. Vrid nyckeln så att all elektronik tänds
2. Sätt i backen
3. Kolla så att det lyser
4. Profit????

:)

PS. Är inte helt 100 på att det kommer att fungera för har själv aldrig gjort det men det borde kunna gå.
Gäst 2016-09-06 21:44 ! Citera #
Kille 2016-09-06
Hej Gäst!

Vad du kan göra är att vrida nyckeln till bilen så att all elektronik tänds( Starta ej bilen ). Då kommer de flesta ljus att fungera även backljuset.

1. Vrid nyckeln så att all elektronik tänds
2. Sätt i backen
3. Kolla så att det lyser
4. Profit????

:)

PS. Är inte helt 100 på att det kommer att fungera för har själv aldrig gjort det men det borde kunna gå.
Bra idé...kanske funkar faktiskt?

Normalt sätt brukar man säga att bak och backljus kräver en ytterligare person som kollar eller att man har en yta som reflekterar ljus bakom bilen.
Förarprövaren 2016-09-07 06:22 ! Citera #
Under mina år som förarprövare vid Trafikverket bad jag aldrig någon kontrollera att backljuset fungerade. Jag minns inte att någon av mina kollegor gjorde det heller. När det hände var det som en liten bonus, något extra. Som någon skrev ovan kan man alltid be inspektören titta om det fungerar medan du själv lägger växeln i backläge. Det här kan ingå i en säkerhetskontroll enligt TSFS 2012 43:

”Säkerhetskontroll
14 § Körprovet ska inledas med en säkerhetskontroll. I denna ska ett slumpmässigt urval av följande ingå:
– belysning, körriktningsvisare, reflexer och signal, – vindrutetorkare och spolare, – styrning, – bromsar, – däck och fälg, – vätskor (till exempel spolarvätska, kylarvätska och motorolja), och – varningssystem.”

http://uppkorningblog.com
Gäst 2016-09-07 11:19 ! Citera #
OP här igen! Det var min första uppkörning idag. Teorin i måndags gick utmärkt, 60 av 65 :D Körde upp denna morgon och klarade det gallant - inga fel alls! Det jag fick kolla var däcken, vilket var busenkelt.

Känns overkligt med körkort nu. Det första jag gjorde var att köra drive in. Vi ses på vägarna! 8-)
Förarprövaren 2016-09-07 11:51 ! Citera #
Gäst 2016-09-07
OP här igen! Det var min första uppkörning idag. Teorin i måndags gick utmärkt, 60 av 65 :D Körde upp denna morgon och klarade det gallant - inga fel alls! Det jag fick kolla var däcken, vilket var busenkelt.

Känns overkligt med körkort nu. Det första jag gjorde var att köra drive in. Vi ses på vägarna! 8-)
Haha Drive in är ett bra första val! Ses i trafiken!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov