Hej Förarprövaren
Jag har svårt med precis samma sak som Diana beskriver. Spec om jag har en hög hastighet och närmar mig en rondell. Då brukar det hända att när jag trycker på bromsen för att minska hastigheten så att jag kan lägga i ex. 3 an, då trycker jag för hårt... har inte riktigt den finmotoriken..........
När jag kör i ex. 80km/h om ska svänga in på ett sånt spec körfält för vänstersväng.......Då brukar jag släppa gasen så att den går ner till ca 70 km innan jag svänger in (för att inte hindra folk bakom) sen på det separata körfältet gör jag en kraftig inbromsning och om lägger i 2an, tar upp kopplingen sakta , och svänger om det är fritt. Annars 1;an och stanna.
Vad tycker du ?
Hej!
När det handlar om manövrering (det du beskriver i ditt inlägg, är det svårt att lösa problemet endast med hjälp av några tips. Dessa saker kräver mycket övning för att det ska bli riktigt bra.
Du skriver att du släpper gasen och låter hastigheten sjunka till 70 innan du kör in i svängfältet. Det kan vara en bra idé, men då beror det på vilken hastighet det är på vägen där du kör och på hur svängfältet ser ut. Är det ett väldigt kort svängfält kan 70 vara för snabbt och det blir för liten sträcka att bromsa in på.
Visst kan det fungera att gå ner till tvåan om det är fritt och självklart är ettan rätt om du behöver stanna. Om svängen inte är för tvär kan trean också gå bra. Du behöver lära dig att självständigt välja växel efter omständigheterna.
Ut och öva på att bromsa in olika hårt så att du behärskar det när du kommer till körprovet. Att inte klara ett sådant moment i körningen kan bli rent livsfarligt. Här är svårt att ge en Quick Fix (snabb lösning).
http://uppkorningblog.com