Start > Körkortsforum > Kuggad

Kuggad

Dina 2016-09-07 19:29 ! Citera #
Gäst 2016-09-07
Hej Förarprövaren

Jag har svårt med precis samma sak som Diana beskriver. Spec om jag har en hög hastighet och närmar mig en rondell. Då brukar det hända att när jag trycker på bromsen för att minska hastigheten så att jag kan lägga i ex. 3 an, då trycker jag för hårt... har inte riktigt den finmotoriken..........

När jag kör i ex. 80km/h om ska svänga in på ett sånt spec körfält för vänstersväng.......Då brukar jag släppa gasen så att den går ner till ca 70 km innan jag svänger in (för att inte hindra folk bakom) sen på det separata körfältet gör jag en kraftig inbromsning och om lägger i 2an, tar upp kopplingen sakta , och svänger om det är fritt. Annars 1;an och stanna.

Vad tycker du ?
Jag har uppkörning igen om en månad och min lärare har bokat in 9 st körlektionen fram tills dess. Jag kände själv innan uppkörningen att jag inte var riktigt redo än för uppkörning för 35 st körlektioner räcker inte bara att man ska köra ute i trafiken. Jag vet själv att jag är rädd just för hög fart, men som jag sa innan mär jag börjar närma mig svängen eller rondell då blockerar jag , allt annat flyter på. Kan man i hög fart på 70 km / tim bromsa kraftigt om den var typ i 4 växe växla till 2 an innan man kommer nära en rondell eller sväng?
Förarprövaren 2016-09-07 19:31 ! Citera #
Gäst 2016-09-07
Hej Förarprövaren

Jag har svårt med precis samma sak som Diana beskriver. Spec om jag har en hög hastighet och närmar mig en rondell. Då brukar det hända att när jag trycker på bromsen för att minska hastigheten så att jag kan lägga i ex. 3 an, då trycker jag för hårt... har inte riktigt den finmotoriken..........

När jag kör i ex. 80km/h om ska svänga in på ett sånt spec körfält för vänstersväng.......Då brukar jag släppa gasen så att den går ner till ca 70 km innan jag svänger in (för att inte hindra folk bakom) sen på det separata körfältet gör jag en kraftig inbromsning och om lägger i 2an, tar upp kopplingen sakta , och svänger om det är fritt. Annars 1;an och stanna.

Vad tycker du ?
Hej!

När det handlar om manövrering (det du beskriver i ditt inlägg, är det svårt att lösa problemet endast med hjälp av några tips. Dessa saker kräver mycket övning för att det ska bli riktigt bra.

Du skriver att du släpper gasen och låter hastigheten sjunka till 70 innan du kör in i svängfältet. Det kan vara en bra idé, men då beror det på vilken hastighet det är på vägen där du kör och på hur svängfältet ser ut. Är det ett väldigt kort svängfält kan 70 vara för snabbt och det blir för liten sträcka att bromsa in på.

Visst kan det fungera att gå ner till tvåan om det är fritt och självklart är ettan rätt om du behöver stanna. Om svängen inte är för tvär kan trean också gå bra. Du behöver lära dig att självständigt välja växel efter omständigheterna.

Ut och öva på att bromsa in olika hårt så att du behärskar det när du kommer till körprovet. Att inte klara ett sådant moment i körningen kan bli rent livsfarligt. Här är svårt att ge en Quick Fix (snabb lösning).
http://uppkorningblog.com
Förarprövaren 2016-09-07 19:48 ! Citera #
Dina 2016-09-07
Jag har uppkörning igen om en månad och min lärare har bokat in 9 st körlektionen fram tills dess. Jag kände själv innan uppkörningen att jag inte var riktigt redo än för uppkörning för 35 st körlektioner räcker inte bara att man ska köra ute i trafiken. Jag vet själv att jag är rädd just för hög fart, men som jag sa innan mär jag börjar närma mig svängen eller rondell då blockerar jag , allt annat flyter på. Kan man i hög fart på 70 km / tim bromsa kraftigt om den var typ i 4 växe växla till 2 an innan man kommer nära en rondell eller sväng?
Vad du behöver är att öva på detta moment till dess att du slutar känna obehag och får blockering. Jag tror nämligen att blockeringen beror på att du är osäker och då tar rädslan över. Manövreringsproblem kan bara rättas till genom övning. Prata med din trafiklärare/handledare och be dem hjälpa dig med ditt problem.
http://uppkorningblog.com
Gäst 2016-09-10 20:27 ! Citera #
Byt till automat om du vill, det är mycket bekvämare. Automatbilar har gått om manuella i statistiken och manuella kommer bli ett minne blott så småningom. Om du ångrar dig sen gör du bara en speciell uppkörning där de tittar endast på hur du växlar och inget annat.
Ninni 2016-09-12 21:32 ! Citera #
Jag var precis som du! Du kan trösta dig med att det finns en 100%-i lösning: öva, öva, öva! Ju mer körvana desto mer bekväm kommer du vara i olika hastigheter och med växlingen. Tänk på första gången du körde i 50-60...

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo