Jag är riktigt dålig på att växla bilen. Alltså att få i rätt växel. Jag vet vilken växel och när. Tex när jag ska lägga i 2an får jag ofta i 4an. Har någon något tips? Tar ni alltid växelspaken till mitten först?
Hej
Övar en hel del med min dotter just nu. Har tipsat henne att det är lättast att egentligen låta växelspaken ”hitta själv” . Förstår det låter dumt, men om du ska växla till 2.an, som du skriver, så tryck ner kopplingen och ta tag i växelspaken försiktigt bara och ”hjälp” den neråt, om du ska till 2:an dvs. Om du inte drar och styr för hårt i växelspaken så hittar den själv till nästa växel.
Det här med att växla känns nästan ”omöjligt” i början, men det handlar bara om att öva, öva och öva.
Det är ingen raketforskning och efter ett tag kommer du tänka ”hur kunde jag tycka detta var så svårt”..... = )
Lycka till!
Jag brukar inte lägga den i mitten. Ettan, sen trycka emot vänster och dra ner den till tvåan. Trean rakt upp. Fyran rakt ned.
När du går från tvåan till trean och trean till fyran så går den automatiskt till mitten. Hoppas du fattar
Jag är riktigt dålig på att växla bilen. Alltså att få i rätt växel. Jag vet vilken växel och när. Tex när jag ska lägga i 2an får jag ofta i 4an. Har någon något tips? Tar ni alltid växelspaken till mitten först?
Öva öva öva och öva, sedan hittar du det sätt som fungerar bäst för dig.
http://uppkorningblog.com