Start > Körkortsforum > Växla

Växla

5 2016-09-02 23:58 ! Citera #
Jag är riktigt dålig på att växla bilen. Alltså att få i rätt växel. Jag vet vilken växel och när. Tex när jag ska lägga i 2an får jag ofta i 4an. Har någon något tips? Tar ni alltid växelspaken till mitten först?
Gäst 2016-09-03 11:09 ! Citera #
Hej

Övar en hel del med min dotter just nu. Har tipsat henne att det är lättast att egentligen låta växelspaken ”hitta själv” . Förstår det låter dumt, men om du ska växla till 2.an, som du skriver, så tryck ner kopplingen och ta tag i växelspaken försiktigt bara och ”hjälp” den neråt, om du ska till 2:an dvs. Om du inte drar och styr för hårt i växelspaken så hittar den själv till nästa växel.
Det här med att växla känns nästan ”omöjligt” i början, men det handlar bara om att öva, öva och öva.
Det är ingen raketforskning och efter ett tag kommer du tänka ”hur kunde jag tycka detta var så svårt”..... = )

Lycka till!
Gäst 2016-09-04 23:02 ! Citera #
Jag brukar inte lägga den i mitten. Ettan, sen trycka emot vänster och dra ner den till tvåan. Trean rakt upp. Fyran rakt ned.
Gäst 2016-09-04 23:03 ! Citera #
När du går från tvåan till trean och trean till fyran så går den automatiskt till mitten. Hoppas du fattar :)
Förarprövaren 2016-09-05 06:15 ! Citera #
5 2016-09-02
Jag är riktigt dålig på att växla bilen. Alltså att få i rätt växel. Jag vet vilken växel och när. Tex när jag ska lägga i 2an får jag ofta i 4an. Har någon något tips? Tar ni alltid växelspaken till mitten först?
Öva öva öva och öva, sedan hittar du det sätt som fungerar bäst för dig.
http://uppkorningblog.com

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov