Är alltid osäker på När jag ska byta fil. Alltså inte hur, utan när. Känns som jag aldrig kommer lära mig det. Säger dem till när man ska byta fil på Uppkörningen?
Nej, det ska du kunna när du kommer till en uppkörning.
Du är då i slutet av din körutbildning och ska då kunna framföra bilen utan att någon säger till dig att ”nu kan du byta fil”
Menar du i tättbebyggt område eller på motorväg/motortrafikled?
Som du säkert vet ska du i nästan alla fall ligga till höger när du kör på motorväg/motortrafikled. Vänsterfil är till för omkörning.
I tättbebyggt område kan du ofta ligga i den fil du ”råkar” hamna i, om det inte finns någon regel eller skylt som förbjuder detta. Först när den fil du ligger i inte längre kan ta dig dit du vill åka kan du fundera på vilken fil du ska byta till.
Om du har tänkt att svänga höger i en kommande korsning så ska du försöka ta dig till den högra filen. Eller den vänstra filen om du vill svänga vänster. Ibland så tillåter en fil bara en sväng och inte fortsatt färd framåt, då måste du självklart kolla på markeringar på vägbanan för att se vilka filer som tillåter färd i vilka riktningar.
Nej, inspektörens jobb är inte att hålla reda på vilken fil du bör ligga i. Det ska du självständigt kunna komma fram till. Kommentaren ovan förklarar helt ok hur man bör tänka.
I tättbebyggt område med flera filer i samma körriktning kan du ofta ligga i den fil som du bäst känner för om du ska åka rakt fram (OBS, detta gäller inte alltid, kolla på skyltar och vägmarkeringar för att veta vilka filer som leder vart, om du råkar ligga fel så är det inte hela världen, åk fel och vänd, detta är bra träning). Om du vet att du snart ska svänga så kan du förbereda genom att lägga dig i den filen som är bäst lämpad för den riktningen du har tänkt att åka. Vill du svänga höger om en stund? Lägg dig till höger i god tid, osv.