Start > Körkortsforum > Blinka vid hinder på vägen

Blinka vid hinder på vägen

Jessica 2016-08-25 17:45 ! Citera #
Jag har en fråga, häromdagen så körde jag på en väg med en container stillastående på min sida. 5-10 meter framför detta hinder finns en korsning (utan trafikljus). Jag blinkar vänster för att köra om hindret och sen blinkar höger för att komma tillbaka på ”min” väg. Sambon säger ”du kan ju inte blinka höger här, då tror ju dom bakom att du ska höger i korsningen” medans jag anser att jag måste blinka höger när jag ska in på min bana igen.

Vem har rätt?
A 2016-08-25 18:18 ! Citera #
Jag vet inte, men jag hade nog blinkat pga att man alltid ska göra det när man flyttar sin bil i sidled.
X 2016-08-25 20:54 ! Citera #
Han har rätt. Som det står i teorin kan du inte följa alla regler till 100% utan måste ta trafiksäkerheten i första hand. Folk kan tro att du ska höger om du blinkar in precis vid en korsning och det kan leda till missförstånd och krock.

Tänk att du är en bil som kommer i andra filen från vägen till höger. Du set att bilen som åker förbi hindret blinkar höger och du tror att den ska höger och antar därför att du kan köra rakt på utan att stanna. Bilen kör dock rakt på och det blir krock.
Gäst 2016-08-25 21:35 ! Citera #
Sambon har rätt..

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 14:05
4
I dag 13:48
7
I dag 08:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov