Start > Körkortsforum > Hjälp - uppkörning- vad ska ja…

Hjälp - uppkörning- vad ska jag göra för att rätta?

Sasha 2016-08-23 13:29 ! Citera #
Hej alla,

Hade min uppkörning idag och jag lyckades inte.

Underkänt: Visa goda avsökningsrutiner.
Din körning har visat brister i avsökning och uppmärksamhet. Du behöver träna på när,
var och hur du tittar i olika trafiksituationer för att upptäcka risker i tid och kan anpassa
din körning till det exempelvis när du närmar dig korsningar, cirkulationsplatser och
övergångsställen.

Underkända provpunkter:

Din körning har visat brister i hur du placerar ditt fordon. Du behöver träna på att välja
rätt placering av ditt fordon på olika vägar, körfält och i övriga situationer, så att du
tydligt visar andra vart du ska.

Hon sa att jag ska till E4 men jag kollad fel på skylten och körde mot Sundsvall. Men jag insåg mitt fel och köra ett till vart runt cirkulation platsen och hon sa bra.

Underkänt: Samspela med andra trafikanter
Din körning har visat brister i hur du samspelar med andra trafikanter. Du behöver
utveckla din förmåga att samspela och köra på ett tydligt sätt så att du visar dina
medtrafikanter vad du tänker göra.

Det var samma sak här att jag blinkade och kollade efter.

Underkända provpunkter: körning i körfält/körfältsbyte.

Nu var det för att jag blinkade först och sen kollade alla speglar och vinkar.

Hon sa att jag ska kolla först sen blinka.

Är det verkligen så viktigt?

Vad ska jag göra?, ska jag ta mer körlektioner? Eller bara boka ett nytt prov?

Tack
A 2016-08-23 13:44 ! Citera #
Sasha 2016-08-23
Hej alla,

Hade min uppkörning idag och jag lyckades inte.

Underkänt: Visa goda avsökningsrutiner.
Din körning har visat brister i avsökning och uppmärksamhet. Du behöver träna på när,
var och hur du tittar i olika trafiksituationer för att upptäcka risker i tid och kan anpassa
din körning till det exempelvis när du närmar dig korsningar, cirkulationsplatser och
övergångsställen.

Underkända provpunkter:

Din körning har visat brister i hur du placerar ditt fordon. Du behöver träna på att välja
rätt placering av ditt fordon på olika vägar, körfält och i övriga situationer, så att du
tydligt visar andra vart du ska.

Hon sa att jag ska till E4 men jag kollad fel på skylten och körde mot Sundsvall. Men jag insåg mitt fel och köra ett till vart runt cirkulation platsen och hon sa bra.

Underkänt: Samspela med andra trafikanter
Din körning har visat brister i hur du samspelar med andra trafikanter. Du behöver
utveckla din förmåga att samspela och köra på ett tydligt sätt så att du visar dina
medtrafikanter vad du tänker göra.

Det var samma sak här att jag blinkade och kollade efter.

Underkända provpunkter: körning i körfält/körfältsbyte.

Nu var det för att jag blinkade först och sen kollade alla speglar och vinkar.

Hon sa att jag ska kolla först sen blinka.

Är det verkligen så viktigt?

Vad ska jag göra?, ska jag ta mer körlektioner? Eller bara boka ett nytt prov?

Tack
Tråkigt att du inte klarade det, men ge inte upp. Öva på det du inte riktigt kunde och försök sedan igen.

Ja det är klart att det är viktigt att du Kollar först och sen blinkar, så att du inte utsätter dig och andra för fara. Glöm inte döda vinkeln.
A 2016-08-23 13:46 ! Citera #
A 2016-08-23
Tråkigt att du inte klarade det, men ge inte upp. Öva på det du inte riktigt kunde och försök sedan igen.

Ja det är klart att det är viktigt att du Kollar först och sen blinkar, så att du inte utsätter dig och andra för fara. Glöm inte döda vinkeln.
Har du klarat teorin ? Tänk på det du har lärt dig i Teorin även när du kör. Allting handlar om att köra säkert.
Gäst 2016-08-23 14:03 ! Citera #
Bra samspel kommer efter mycket mängdträning, så om du inte är bra på att samspela bör du nog övningsköra mer, privat eller med trafikskola. Nu vet jag inte exakt hur inspektören tyckte att ditt samspel briste, så det kanske inte är supermycket som måste förbättras. Självklart kan man köra upp igen direkt men om du inte är bra på det är det bara en chansning, troligt är att du blir kuggad igen.

Att kolla i speglarna först och sedan blinka är ju en ganska liten förändring men definitivt viktig, om du rutinmässigt gör detta i fel ordning kommer du bli kuggad. Övningskör i någon timme och fokusera endast på att förbättra detta beteende så sitter det nog.
Sasha 2016-08-23 14:05 ! Citera #
A 2016-08-23

Men jag gjorde inga rysker eller nåt. Ingen var bakom mig allt var säkert.

Jag flyttade till och med åt sidan när en ambulans kom med syrierna på. När hon sa att jag skulle flytta till höger körfält för att åka till E4 väntade jag med det en liten stund för att jag trodde att hon ville bara testa mig, jag kollade på skylten och det var sant då flytta jag mig. Det är ju rätt....
Gäst 2016-08-23 14:22 ! Citera #
Sasha 2016-08-23
Men jag gjorde inga rysker eller nåt. Ingen var bakom mig allt var säkert.

Jag flyttade till och med åt sidan när en ambulans kom med syrierna på. När hon sa att jag skulle flytta till höger körfält för att åka till E4 väntade jag med det en liten stund för att jag trodde att hon ville bara testa mig, jag kollade på skylten och det var sant då flytta jag mig. Det är ju rätt....
Problemet är inte att det var säkert just under uppkörningen. Eftersom du visade inspektören att du har ett beteende inlärt som i framtiden kan utsätta andra i trafiken för fara kan inspektören inte godkänna dig.

Här är en hypotetisk situation som skulle kunna uppstå: Säg att du kör på en väg med två filer i din riktning och du ligger i högerfilen. Bakom dig i vänsterfilen ligger en bil som kommer mot dig snabbt. Du har inte sett bilen men tänker lägga dig i vänsterfilen eftersom du ska svänga vänster längre fram. Du blinkar först och bilen bakom dig i vänsterfilen som kommer med hög hastighet tvingas bromsa kraftigt eftersom han tror att du kommer svänga in framför honom i vänsterfilen. Detta är både farligt eftersom han tvingas bromsa kraftigt (kan orsaka kollisioner bakifrån) men också ett exempel på dåligt samspel. Om du istället hade kollat speglar först hade du vetat att en bil kom snabbt bakifrån i den vänstra filen och därmed kunnat vänta med att blinka tills att den bilen har passerat.
Gäst 2016-08-23 17:34 ! Citera #
Ganska många fel och farliga fel eftersom du inte kan samspela med dina medtrafikanter.
Så mitt råd är att du ska övningsköra betydligt mera innan du bokar nästa körprov..
Sasha 2016-08-23 17:46 ! Citera #
Gäst 2016-08-23
Ganska många fel och farliga fel eftersom du inte kan samspela med dina medtrafikanter.
Så mitt råd är att du ska övningsköra betydligt mera innan du bokar nästa körprov..
Jag upptäckte inga fel själv

Det kändes som jag verkligen hade bra koll på trafiken bakom mig. Jag kollade alltid då och då spegeln bakom mig och sidospegeln. Och när jag svängde så kollade jag alla speglar och vinklar. Men kan alla tre punkter sammanfattas till att jag måste kolla först innan jag blinkar?, så jag inte utsätter andra för fara både på väger och motorvägar? Det är de det står mest om i mejlet?

Jag lät ju alla lastbilar att åka före mig i rondellen...
Gäst 2016-08-23 22:06 ! Citera #
Sasha 2016-08-23
Jag upptäckte inga fel själv

Det kändes som jag verkligen hade bra koll på trafiken bakom mig. Jag kollade alltid då och då spegeln bakom mig och sidospegeln. Och när jag svängde så kollade jag alla speglar och vinklar. Men kan alla tre punkter sammanfattas till att jag måste kolla först innan jag blinkar?, så jag inte utsätter andra för fara både på väger och motorvägar? Det är de det står mest om i mejlet?

Jag lät ju alla lastbilar att åka före mig i rondellen...
Ja du ska ALLTID titta först innan du blinkar..
När man går på trafikskolan så får man lära sig att titta alla speglar, döda vinkeln, blinka, titta döda vinkeln igen, sen svänga..

Du verkar tyvärr inte förstå varför du kuggade, så jag råder dig igen att övningsköra mera samt läsa lite mer teori..
Gäst 2016-08-24 00:57 ! Citera #
Vilken stad körde du upp i?

Senaste foruminläggen

Rubrik
9
I dag 09:24
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor