Start > Körkortsforum > Körde själv första gången igår

Körde själv första gången igår

Caroline 2016-08-23 07:05 ! Citera #
Igår hyrde jag en Nissan micra från cirkle k och körde själv för första gången. Sicken upplevelse. 17.2 mil blev det. Malmö - Hörby - Trelleborg - Malmö.

Nu längtar jag ännu mer efter egen bil:)
A 2016-08-23 09:15 ! Citera #
Kul att det gick bra :)
Micke 2016-08-23 12:33 ! Citera #
Härligt och höra att det gick bra med lilla Micran :)
Visst var den lättkörd, och du hade gott om plats?

Första gången jag körde själv så vart det lite drygt 30 mil (Vingåker-Katrineholm-Flen-Gnesta-Järna + Samma väg tillbaka)

Förstår att du vill ha en egen bil, det finns bra bilar till hyfsade priser om du kollar på blocket :D
Caroline 2016-08-23 12:57 ! Citera #
Jag hade gott om plats ja. Men det fanns ingen instruktionsbok...så hittade inte hur man ändrar sidospeglarna. Så fick använda döda vinklarna extra mycket.
Micke 2016-08-23 17:32 ! Citera #
Caroline 2016-08-23
Jag hade gott om plats ja. Men det fanns ingen instruktionsbok...så hittade inte hur man ändrar sidospeglarna. Så fick använda döda vinklarna extra mycket.
Jaså fanns det ingen instruktionsbok, det var faktiskt lite dåligt..
Men ska försöka förklara hur du ska göra till nästa gång :)
På den bilen vi hade så fanns det en liten rund knapp/spak till vänster om ratten som det står L/R på.
När tändningen är påslagen så för du den knappen/spaken åt L för att aktivera att du vill ändra vänster sidospegel, sedan framåt eller bakåt för att ändra spegelns position, och när den är klar så för du bara knappen/spaken över till R sidan för att göra samma sak där för att kunna ändra den högra spegeln.. Svårare än så var det inte :)
Caroline 2016-08-23 19:28 ! Citera #
Micke 2016-08-23
Jaså fanns det ingen instruktionsbok, det var faktiskt lite dåligt..
Men ska försöka förklara hur du ska göra till nästa gång :)
På den bilen vi hade så fanns det en liten rund knapp/spak till vänster om ratten som det står L/R på.
När tändningen är påslagen så för du den knappen/spaken åt L för att aktivera att du vill ändra vänster sidospegel, sedan framåt eller bakåt för att ändra spegelns position, och när den är klar så för du bara knappen/spaken över till R sidan för att göra samma sak där för att kunna ändra den högra spegeln.. Svårare än så var det inte :)
Aaaah....tack.
Faktiskt lite sugen på en Nissan micra efter igår. För JAAAAAA....den var lättkörd:)
Micke 2016-08-23 22:13 ! Citera #
Caroline 2016-08-23
Aaaah....tack.
Faktiskt lite sugen på en Nissan micra efter igår. För JAAAAAA....den var lättkörd:)
Varsågod! :D
Tycker du skulle välja en helt rätt bil som första bil.
När man nyss har fått körkort så behöver man inte en bil med en massa hästkrafter. utan man behöver en liten lättkörd bil som ger en massa körerfarenhet..
Jag var jätte nöjd med våran Micra, vi hade den i nästan 3 år, var aldrig några som helst problem med den. Samt att den gick igenom besiktningen utan anmärkning alla åren :)
Gäst 2016-10-06 19:45 ! Citera #
Caroline 2016-08-23
Igår hyrde jag en Nissan micra från cirkle k och körde själv för första gången. Sicken upplevelse. 17.2 mil blev det. Malmö - Hörby - Trelleborg - Malmö.

Nu längtar jag ännu mer efter egen bil:)
Ja, visst är det härligt att köra själv och inse vilken frihet det innebär :)
Gäst 2016-10-06 19:59 ! Citera #
Jag körde första gången helt själv idag. Tog körkort bara några dagar sedan. Det gick bra att köra, tog det lugnt och höll avstånd. Men satan vad nervöst det var! När släppte den känslan; nervositeten?
Nu åkte jag en rutt jag övningskört många ggr på, känns nästan läskigt att åka ut på vägar man inte känner till haha.,
Så kommer nog köra mest i områden jag känner till o kan ett tag.
Gäst 2016-10-07 15:10 ! Citera #
Gäst 2016-10-06
Jag körde första gången helt själv idag. Tog körkort bara några dagar sedan. Det gick bra att köra, tog det lugnt och höll avstånd. Men satan vad nervöst det var! När släppte den känslan; nervositeten?
Nu åkte jag en rutt jag övningskört många ggr på, känns nästan läskigt att åka ut på vägar man inte känner till haha.,
Så kommer nog köra mest i områden jag känner till o kan ett tag.
Din nervositet släpper ju mera du kör, så om du inte kör så ofta så kommer du oftast alltid vara nervös när du sätter dig bakom ratten. Men kör du ofta så får du ju även mer körerfarenhet och därmed slipper du nervositeten :D

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo