Jag har kickat på blocket. Vill har en billig som är inte för dyr och den ska inte ta för mycket bensin i drift. Vad ska man tänka på till sin första bil? Vilket märke är bäst som en nybörjare bil?
Välj en bil som kostar lite i försäkring samt en som passar ditt åkande..
Jag menar det är ju lite onödigt att köpa en stor Volvo V70 bara för att den är billig men att du bara ska ha den till att åka till jobbet med eller när du åker och handlar. Då är det bättre att ha en liten bil..
När det kommer till märken så är det väldigt individuellt, några säger vissa märken medans andra säger några helt andra. Så försök att hitta någon som
DU gillar, det är ju ändå du som kommer ha bilen
Men när du köper på locket så var noga med att verkligen kolla upp bilens historik och kolla även så att den har blivit servad som den ska, annars kan det lätt bli dyrt om du måste besöka verkstaden hela tiden..
Bara för att börja med: bästa bilen är nissan Qashqai, så känslig och fin att köra, som en dröm, många håller säkert inte med men jag tycker verkligen om Qashqai. (ska också tillägga att jag inte kört så många andra bilar men men)
Även om jag sedan ska säga att jag inte kan eller tänker rekommendera någon bil. Du måste tänka på flera saker när du ska köpa bil, bland annat hur mycket plats du har, alltså var du ska ställa bilen, finns det fler som ska dela parkerings utrymme med dig? (familj, grannar osv) hur mycket pengar du har, (en bil kostar inte bara det pris som står på prislappen utan också försäkring, service, reparation osv).
Samt också om det är nödvändigt, att ha körkort är alltid bra, tar inte mer plats än det gör i plånboken och ingen tar det ifrån dig även om du inte kör på 10+ år.
men en bil funkar inte riktigt så. Låt säga att du bor i staden, du använder mycket kollektivtrafik, och du dricker alkohol några ggr i månaden och du har inte tänkt göra några långa bilsemestrar. då kanske en bil blir mer ett hinder än ett verktyg. det kan vara billigare att använda kollektivtrafik, och dricker du alkohol då då, kanske till och med ofta så kan du ändå inte använda bilen utan att göra dig skyldig till rattfylleri, vilket faktiskt kan försätta dig själv i livsfara,
låt säga istället att du bor på landet, du använder bilen för att åka till en större ort för att handla, arbeta, träffa vänner, osv, kollektivtrafiken kanske är underutvecklad och det kanske bara går en buss i timmen, (där jag bor går det bara två bussar om dagen, en till staden och en tillbaka.). På landet kanske du har mycket plats också så du slipper ryka ihop med andra om vem som ska få plats under tak.
i det nedre fallet är det ju mer befogat att ha bil än vad det är i det övre. Med det sagt så kan du fortfarande köpa bil oavsett situation men det kanske inte är så smart som man först inbillar sig...
Lycka till ivf!!
Jag köpte en Mitsubishi Galant årgång 99 för 6000 i Söndags. Billig skatt och bensinsnål och lättkörd.
Köper du av en privatperson så var extra noga med att se så alla papper är i sin ordning.
Min bästa kompis köpte en Renault Clio av en privatperson för ett par månader sedan.
Men efter bara 2 veckor så började alla lampor på instrumentpanelen att blinka som en julgran.
Och när han lämnade in den för service så kom det fram att bromsarna tog snett, motoroljan behövde bytas, nya kablar till elsystemet behövde bytas, samt att den inte hade blivit servad på över 7 år, dom papper som han fick med var fejkade... Så från att ha köpt bilen för 14.000:- så vart det väldigt mycket dyrare när alla fel påträffades.
Han försökte häva köpet, men personen som sålde den till honom hade bytt telefonnummer, så står han där med en polisanmälan som inte kommer leda någonstans då även säljarens namn var påhittat...
Jag har alla besiktningsprotokoll.
Och brodern till hon som sålde den jobbar som polis. Så tror inte hon skulle försöka lura mig
Jag har alla besiktningsprotokoll.
Och brodern till hon som sålde den jobbar som polis. Så tror inte hon skulle försöka lura mig
Hej Caroline!
Nej du kan nog vara rätt lugn
Menade bara att man ska vara noga med papper när man köper saker från privatpersoner på Blocket.
Det finns många fula fiskar därute som vill komma över våra pengar..
Jag håller på att arbeta och spara till en bil. Jag tänkte ta nu mig en person som är duktigt på bilköp så att jag inte blir llurad, för jag är inte en bilnördxD.
Jag bara gillar att köra med en fungerande bil xD.