Start > Körkortsforum > Påfart motorväg/motortrafikled

Påfart motorväg/motortrafikled

Gäst 2016-08-20 20:27 ! Citera #
Är väldigt förvirrad angående en sak, när jag åker in på en motorväg blinkar jag vänster som jag alltid gjort, för att sedan köra in i det orginala fältet. Men idag var jag och körde på lite andra ställen,bla. ner på en motortrafikled. Trodde det var samma sak där, blinka vänster så snabbt som möjligt och sen in i fältet. Men nu skulle man tydligen stanna kvar i körfältet man kom ner på då det blir dom som redan är på motortrafikleden som får byta till höger. Inte heller fanns det någon skylt om att jag ska stanna i höger fält. Hur ska man veta detta då? För det är väl inte alltid så på motortrafikled?
Gäst 2016-08-20 20:37 ! Citera #
Ärligt talat förstår jag inte riktigt vad du menar
Highway_Gent’ 2016-08-20 21:04 ! Citera #
Jag förstår inte riktigt vad du menar, utspelar sig din fundering om stopp- och väjningsplikt inne i m-trafikleden eller precis innan du kör in?

Kan citera K-kortsboken, s 111, 6 paragrafen:

Motortrafikled

Samma regler gäller på en motorväg som på en motortrafikled. Påfarterna saknar som regel accelerationsfält, istället gäller väjningsplikt. Avfarterna är betydligt kortare än på motorvägen”
Gäst 2016-08-21 04:00 ! Citera #
Antagligen menar hen att det är 2filigt och man ska ligga kvar i höger? Ja, det ser du på mittlinjerna.
Gäst 2016-08-21 10:51 ! Citera #
Gäst 2016-08-21
Antagligen menar hen att det är 2filigt och man ska ligga kvar i höger? Ja, det ser du på mittlinjerna.
Tack! Så jag menade. Hm.. Det tänkte jag inte på, vad är skillnaden där?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo