Start > Körkortsforum > Uppkörningen med glasögon?

Uppkörningen med glasögon?

Kille 2016-08-19 17:46 ! Citera #
Hej alla!

Jag har uppkörningen om ungefär 1 vecka och jag undrar bara om man väljer att genomföra uppkörningen med glasögon, kommer det då att stå på körkortet att jag måste ha glasögon när jag kör?

Jag gjorde syntestet när jag var 16 och är 19 nu. Syntestet klarade jag utan glasögon.

Jag har för mig att det spelar ingen roll om man har glasögon eller inte när man genomför uppkörningen.
Så länge det inte står att du var tvungen att ha glasögon/linser för att genomföra syntestet så kommer det inte stå att man måste ha glasögon på körkortet eller har jag fel?
Jessica 2016-08-19 18:02 ! Citera #
Jag har glasögon och när jag tog mitt AM kort när jag var 15-16 så hade jag för mig att körläraren sade att man får köra blind på ett öga. Jag har brytningsfel och inte alls mycket syn på det ögat men jag får köra utan glasögon (vill helst inte för ser så dåligt).
X 2016-08-19 19:22 ! Citera #
Jag har synfel men god nog syn att jag slipper ha det på körkortet och slipper köra med dem enligt lag. Jag gjorde min uppkörning med glasögon ändå för att jag trivs med dem men måste inte ha dem. Samma gäller dig.
Gäst 2016-08-19 19:32 ! Citera #
Kanske bäst att Förarprövaren svarar på detta men huruvida du har det vid uppkörningen spelar ingen roll. Man kan dessutom vara beroende av linser och dessa syns ju inte...

Det framgår kanske av övningskörningstillståndet? Och detta ”hänger med” när körkortet tillverkas. Jag vet iaf att villkoret som kommer att stå på körkortet anger både glasögon och linser.
Förarprövaren 2016-08-19 23:10 ! Citera #
Kille 2016-08-19
Hej alla!

Jag har uppkörningen om ungefär 1 vecka och jag undrar bara om man väljer att genomföra uppkörningen med glasögon, kommer det då att stå på körkortet att jag måste ha glasögon när jag kör?

Jag gjorde syntestet när jag var 16 och är 19 nu. Syntestet klarade jag utan glasögon.

Jag har för mig att det spelar ingen roll om man har glasögon eller inte när man genomför uppkörningen.
Så länge det inte står att du var tvungen att ha glasögon/linser för att genomföra syntestet så kommer det inte stå att man måste ha glasögon på körkortet eller har jag fel?
Kille!

Även om du glasögon på dig när du gör din uppkörning så kommer det inte att bli ett krav som finns på ditt körkort. Det är som du säger, det måste vara ett villkor i ditt körkortstillstånd för att det ska bli så.
https://uppkorningblog.com/2016/07/19/fem-snabba-fragor-och-svar/
Kille 2016-08-19 23:30 ! Citera #
Tack alla som har svarat

Uppskattas :)
Gäst 2016-08-21 14:28 ! Citera #
Japp, jag hade inget villkor på körkortstillståndet för glasögon men kör endå med glasögon och gjorde det på uppkörningen. Villkoren utförs endast enl kontrollen när du skaffar tillståndet.
Elev 2019-10-19 14:32 ! Citera #
Tack alla! Det var vad jag undrade också!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
91
I dag 19:28
6
I går 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov