Start > Körkortsforum > Uppkörning i Jakan idag

Uppkörning i Jakan idag

Gäst 2016-08-18 12:45 ! Citera #
Hej,

Har min uppkörning idag, är så nervös att jag känner mig illamående. Det hjälper inte att det regnar heller, bara kört i regn en gång tidigare med min trafikskola. Mest orolig över att missa titta döda vinkeln och i backspegeln tillräckligt ofta. Även inte helt van att titta i höger sidospegel, känns obehagligt att vända blicken ”så långt bort” när man kör i högre hastigheter.
Gäst 2016-08-18 16:05 ! Citera #
Hur gick uppkörningen?
Gäst 2016-08-18 18:00 ! Citera #
Blev underkänd. Det regnade så otroligt mycket så jag knappt kunde se framför mig. Hade jag vetat att det hade regnat så mycket så hade jag avbokat uppkörningen, dumt att försvåra omständigheterna under uppkörningen. Sedan hjälpte det inte att instruktören satt knäpptyst hela körningen, det gjorde mig också väldigt nervös i onödan. Men jag förstår dock varför hon underkände mig, jag missade några saker, så jag skyller inte ifrån mig. Men hon kunde faktiskt ha varit lite trevligare så att man kunde slappna av lite. Kan man be om en annan instruktör nästa gång? Vill verkligen inte hamna hos henne igen.
Förarprövaren 2016-08-18 19:33 ! Citera #
Gäst 2016-08-18
Blev underkänd. Det regnade så otroligt mycket så jag knappt kunde se framför mig. Hade jag vetat att det hade regnat så mycket så hade jag avbokat uppkörningen, dumt att försvåra omständigheterna under uppkörningen. Sedan hjälpte det inte att instruktören satt knäpptyst hela körningen, det gjorde mig också väldigt nervös i onödan. Men jag förstår dock varför hon underkände mig, jag missade några saker, så jag skyller inte ifrån mig. Men hon kunde faktiskt ha varit lite trevligare så att man kunde slappna av lite. Kan man be om en annan instruktör nästa gång? Vill verkligen inte hamna hos henne igen.
Det där med tysta inspektörer är en intressant fråga. När jag själv arbetade som inspektör hade jag s.a.s. tysta perioder. Man orkar inte vara social konversativ hela tiden. När jag sedan hade meddelat resultatet till aspiranten fick jag ofta ett tack för att jag var så lugn. Min tysthet var lugnande för många, kanske för att de slapp kravet att hitta på något vettigt att säga hela tiden. Andra ville förstås prata mer eller mindre konstant. Mest för att de var nervösa men även för att de tänkte att det förväntades av dem. Det kan vara svårt för inspektören att veta vilken metod som är bäst från aspirant till aspirant.
http://uppkorningblog.com
Gäst 2016-08-18 20:04 ! Citera #
Alla som har läst teorin vet ju att ett samtal tar mycket koncentration, detta kan för många aspiranter bli för mycket och skada dess chanser till en lyckad uppkörning. Vissa kanske kan köra helt perfekt även med samtal. Hur som helst är det nog viktigt att inspektören har en öppen konversation om detta med aspiranten innan.
Mor 2016-09-05 11:49 ! Citera #
Hej!
Du sätter den nästa gång, bara du övar att titta i speglarna & döda vinkeln.
Jätteviktigt så det sitter i ryggmärgen även sen när du kör själv. :)
Trådstartaren 2016-09-05 14:25 ! Citera #
@Mor, kul att du skrev i tråden idag. Hade faktiskt min andra uppkörning i Jakan idag och klarade den! :) så otroligt glad, känns overkligt.

Jag hade förövrigt en väldigt trevlig herre som inspektör som lugnade ner mig genom att prata en del. Kändes riktigt bra! Hon som jag hade innan var verkligen otroligt stel och det kändes obekvämt att köra med henne, så jag tycker faktiskt det spelar roll vilken inspektör man får. Synd att det ska behöva vara så, men aja, skönt att slippa tänka på uppkörningen något mer. Lycka till alla ni där ute som ska ha uppkörning snart!
Mor 2016-09-05 16:58 ! Citera #
Grattis!
Piraten 2016-09-05 21:10 ! Citera #
Ett bra sätt för en inspektör att börja uppkörningen är att fråga vill du att ja ska prata med dig eller vara tyst..
Eller du som uppkörare säger innan att man är tacksam om vi kan prata lite under testet eller då tvärt om!
Ja det där med regn är sådant som förekommer så klart, då är det anpassa hastigheten så du ser det du behöver!
Bättre lycka nästa gång!
Piraten 2016-09-05 21:16 ! Citera #
Förarprövaren 2016-08-18
Det där med tysta inspektörer är en intressant fråga. När jag själv arbetade som inspektör hade jag s.a.s. tysta perioder. Man orkar inte vara social konversativ hela tiden. När jag sedan hade meddelat resultatet till aspiranten fick jag ofta ett tack för att jag var så lugn. Min tysthet var lugnande för många, kanske för att de slapp kravet att hitta på något vettigt att säga hela tiden. Andra ville förstås prata mer eller mindre konstant. Mest för att de var nervösa men även för att de tänkte att det förväntades av dem. Det kan vara svårt för inspektören att veta vilken metod som är bäst från aspirant till aspirant.
http://uppkorningblog.com
förarprövaren

Ditt svar var ungefär din gamla titel och erfarenhet..

Lite tips å råd kanske?
med din erfarenhet så fixar du det.
Mvh
Piraten

Senaste foruminläggen

Rubrik
9
I dag 09:24
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo