Start > Körkortsforum > Hur gammal måste man vara för …

Hur gammal måste man vara för att göra risk2an?

123 ost 2024-03-01 09:22 ! Citera #
Man behöver inte körkortstillstånd för att utgöra risk1 och risk2. Det är utbildningar inte certifikat-prov. Finns alltså inget krav på att ha lämplighetsintyg för att utföra dessa utbildningar.

Det är dock ett krav att ha utfört risk1 och risk2 för att få höra teori och körprov.
Björn He 2024-03-01 10:36 ! Citera #
Vad jag vet så får man gå risk-2 (halkbaneutbildning) redan när man är 16 eller 17 år, under förutsättning att man är tillräckligt manövreringsvan som är grundläggande för att ta körkort; en del uppkörningselever har vad jag hört bokat uppkörning trots att de varit såpass ovana att de inte ens kan köra iväg när körprovet börjar utan bara får motorstopp hela tiden, som tvingat inspektören att avbryta och kugga dem redan innan körningen.
Det bästa är att gå riskutbildning precis före teoriprovet. Jag tycker dock att risk-2 var enkel, jag blev liksom bara instruerad att gasa upp till en viss hastighet för att tvärbromsa på ett konstgjort halt väglag för att pröva vad som händer vid bromsning på halt väglag, men det borde man kunna veta redan som cyklist så det är ju onödigt att gå sån halkutbildning innan man får körkort. Jag hade fördelen att jag fick köra halkbana med en automatväxlad bil som var mycket lättare att manövrera och accelerera med jämfört med manuellväxlad bil.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 20:01
5
I dag 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo