Start > Körkortsforum > Sväng på landsväg

Sväng på landsväg

Förarprövaren 2016-08-10 08:56 ! Citera #
Här kan du läsa om hur du utför en sväng på landsväg (vänster och höger), när det är lämpligt och olämpligt. Det är ett viktigt inlägg så sprid det gärna till andra som behöver läsa det. Om du lär dig det sätt jag beskriver i inlägget kommer du aldrig ha någon svårighet att hantera en sväng på landsväg. Läs och sedan ut för att öva. Var det svårt? Läs igen och fortsätt att öva till dess det sitter!

https://uppkorningblog.com/2016/08/09/svang-pa-landsvag/
Therese 2016-08-10 09:50 ! Citera #
Har en fråga.
Kör upp nästa vecka, kuggade på första körningen. Egentligen hur benhårda är ni ifall man skulle missa en liten detalj men att man kör med säkert och följer reglerna ?
Förarprövaren 2016-08-10 09:59 ! Citera #
Therese 2016-08-10
Har en fråga.
Kör upp nästa vecka, kuggade på första körningen. Egentligen hur benhårda är ni ifall man skulle missa en liten detalj men att man kör med säkert och följer reglerna ?
Hej Therese!

Tråkigt att du kuggade på uppkörningen, men det går att reparera! Små detaljer som inte har någon betydelse för trafiksäkerheten ska inte leda till ett underkänt reultat. Så här står det bl.a. i Trafikverkets Handledning Körprov grund:

”Du (trafikinspektören - min kommentar) ska göra en helhetsbedömning utifrån kursplanens mål och kompetensområden. Det innebär att du ska kunna göra en bedömning utan att enstaka brister som är av liten betydelse för trafiksäkerheten påverka resultatet.”

Vad menar du med ”säkert”?
www.uppkorningblog.com
Therese 2016-08-10 10:31 ! Citera #
Förarprövaren 2016-08-10
Hej Therese!

Tråkigt att du kuggade på uppkörningen, men det går att reparera! Små detaljer som inte har någon betydelse för trafiksäkerheten ska inte leda till ett underkänt reultat. Så här står det bl.a. i Trafikverkets Handledning Körprov grund:

”Du (trafikinspektören - min kommentar) ska göra en helhetsbedömning utifrån kursplanens mål och kompetensområden. Det innebär att du ska kunna göra en bedömning utan att enstaka brister som är av liten betydelse för trafiksäkerheten påverka resultatet.”

Vad menar du med ”säkert”?
www.uppkorningblog.com
Säkerhetsmarginaler menade jag.
Allt de där fixade jag,
Men dock skulle jag stanna vid en stoppskylt, kollade i speglarna, stanna och kollade på vägen för att jag har grönt att köra ut. Men kuggade för att då glömde jag kolla i backspegeln just när jag skulle köra ut, han var inte så där jätte glad av Sig, ingen ursäkt för min kuggning. Men jag bad han prata med mig också för att då fokuserar jag på körningen och inte att jag skulle göra fel.
Sen klagade han på att jag reagerade för sent, men enligt boken ( teorin ) så står de klart och tydligt att oerfarna körare har längre reaktionstid ..
Så kan du ge mig ett bra tips nu hur man kanske kan klara det nästa vecka
Förarprövaren 2016-08-10 12:44 ! Citera #
Therese 2016-08-10
Säkerhetsmarginaler menade jag.
Allt de där fixade jag,
Men dock skulle jag stanna vid en stoppskylt, kollade i speglarna, stanna och kollade på vägen för att jag har grönt att köra ut. Men kuggade för att då glömde jag kolla i backspegeln just när jag skulle köra ut, han var inte så där jätte glad av Sig, ingen ursäkt för min kuggning. Men jag bad han prata med mig också för att då fokuserar jag på körningen och inte att jag skulle göra fel.
Sen klagade han på att jag reagerade för sent, men enligt boken ( teorin ) så står de klart och tydligt att oerfarna körare har längre reaktionstid ..
Så kan du ge mig ett bra tips nu hur man kanske kan klara det nästa vecka
Hmm det låter lite märkligt att bli underkänd bara för detta med backspegeln tycker jag...Det kanske inte var det avgörande?

Jo oerfarna förare har längre reaktion, men vad han menade var kanske att du borde varit mera förberedd i vissa lägen och då kunde du reagerat tidigare..

Så det får bli mitt tips: Ha större beredskap så att du kan agera snarare än att reagera. I övrigt kan jag bara uppmuntra dig till att göra ditt bästa och hoppas att det räcker till.
http://uppkorningblog.com
Therese 2016-08-14 23:02 ! Citera #
Förarprövaren 2016-08-10
Hmm det låter lite märkligt att bli underkänd bara för detta med backspegeln tycker jag...Det kanske inte var det avgörande?

Jo oerfarna förare har längre reaktion, men vad han menade var kanske att du borde varit mera förberedd i vissa lägen och då kunde du reagerat tidigare..

Så det får bli mitt tips: Ha större beredskap så att du kan agera snarare än att reagera. I övrigt kan jag bara uppmuntra dig till att göra ditt bästa och hoppas att det räcker till.
Hej igen!
Nu körde jag med min körskolelärare första gången på länge och hans bedömning var att jag körde bra, men jag hade lite brister gällande placering Samt att jag skulle typ kunna hitta platser att vända på, och känner lite att jag kan ju inte lära mig alla platser där man kan vända på utan man får väl helt enkelt ta det som kommer.

Så hur är min chans att klara körningen nu på onsdag om jag kör bra men kan placera mig lite fel ibland? Blir man kuggad om man placerar sig fel
Gäst 2016-08-15 07:09 ! Citera #
Att placera sig fel någongång kan väl alla göra men det beror nog på hur du gör det och hur du rättar till det. Är du mogen att få ge dig ut ensam i trafiken så ska du vara så pass säker att du med lugn ordnar upp ”småfel”.

Så länge du lagt dig fel fast på rätt sätt borde de inte kugga dig utan att ge dig en chans att ordna till det.
Therese 2016-08-15 07:45 ! Citera #
Gäst 2016-08-15
Att placera sig fel någongång kan väl alla göra men det beror nog på hur du gör det och hur du rättar till det. Är du mogen att få ge dig ut ensam i trafiken så ska du vara så pass säker att du med lugn ordnar upp ”småfel”.

Så länge du lagt dig fel fast på rätt sätt borde de inte kugga dig utan att ge dig en chans att ordna till det.
Till exempel igår. Han bad mig svänga höger men hörde inte tillräckligt så tog vänster de va bilar bakom mig så där hade jag ingen chans att rätta till de
Förarprövaren 2016-08-15 08:01 ! Citera #
Therese 2016-08-15
Till exempel igår. Han bad mig svänga höger men hörde inte tillräckligt så tog vänster de va bilar bakom mig så där hade jag ingen chans att rätta till de
Hej!
Små placeringsmissar är okej på ett körprov så länge de inte skapar onödiga problem för din medtrafikanter eller om de återkommer regelbundet under din körning.
Om du hör fel, svänger vänster istället för höger, är det ingen fara såvida du inte bröt mot några regler eller utsatta dig själv eller andra för risker.

Varför är du osäker på placeringar? Kan du förklara lite mer vad du menar?

Therese 2016-08-15 23:02 ! Citera #
Förarprövaren 2016-08-15
Hej!
Små placeringsmissar är okej på ett körprov så länge de inte skapar onödiga problem för din medtrafikanter eller om de återkommer regelbundet under din körning.
Om du hör fel, svänger vänster istället för höger, är det ingen fara såvida du inte bröt mot några regler eller utsatta dig själv eller andra för risker.

Varför är du osäker på placeringar? Kan du förklara lite mer vad du menar?

Jag vet helt ärligt inte själv varför jag ibland placerar mig fel.
Idag ringde Trafikverket och bokade om tiden så har min uppkörning imorgon,
Jag jämför min körning med min sambo som haft körkort i 6 år samt lastbilskkort
Så jag är inte bekväm hur jag kör för jag jämför mig själv hela tiden.

Har ni instruktörer någon förståelse att vi nybörjare inte kör lika bra som ni ?

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
8
I går 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor