Gäst 2023-09-27
Jag hade såklart lärt min son att han aldrig under några som helst omständigheter får stanna på spåret, man ska stanna före. På samma sätt som man inte blockerar en korsning om det är kö, då stannar man vid trafikljusen!
*samtidigt som ett tåg eller en spårvagn närmar sig,
*när en trafiksignal för vägtrafik visar rött ljus, en ljudsignal ljuder eller en bom fälls ned, är nedfälld eller fälls upp, eller
*om det finns risk för trafikanten att tvingas stanna inom korsningen.
Med hänsyn till den tredje och sistnämnda punkten så är det generellt förbjudet att korsa järnvägen vid exempelvis köbildning om man inte har möjlighet att passera hela korsningen p.g.a. framförvarande fordon som står i vägen på andra sidan korsningen, och i en sån trafiksituation måste man alltså stanna före järnvägskorsningen och vänta tills det finns tillräckligt utrymme för fordonet efter korsningen.
Dock kan man precis när som helst ha otur om köbildning plötsligt uppstår, så att man blir stillastående i järnvägskorsningen då man tvingas stanna för att undvika kollision med fordonet framför.
Någon bilist som blev instängd i en järnvägskorsning i Uppsala för mer än tolv år sen måste ha haft sån otur att han tvingades stanna och blev stillastående mitt i en järnvägskorsning på en gata som korsar järnvägen, på grund av köbildning som plötsligt uppstod, som tvingade bilen alldeles framför att stanna alldeles efter järnvägskorsningen. Olyckligtvis blev bilisten instängd i korsningen då han blev stillastående p.g.a. köbildning som plötsligt uppstod, men han gjorde då helt rätt som körde igenom bommen för att komma ut innan tåget hann köra på honom; det fanns lyckligtvis utrymme för att köra ut ur korsningen eftersom körfältet för mötande trafik tydligen var helt tomt, annars hade väl bilisten ha kunnat försöka backa ut ur korsningen om nu inga bakomvarande fordon stått i vägen nära honom.
Bilisten som fastnade mellan bommarna i Uppsala blev såvitt jag vet inte bötfälld för brott mot Trafikförordningen, då ska han inte ha dömts för något trafikbrott. Att ha otur och bli stillastående i en järnvägskorsning behöver inte vara ett brott mot Trafikförordningen. Enligt polisens utredning var det köbildning som plötsligt uppstod som orsakade att bilisten tvingades stanna för framförvarande fordon, och då av otur blev stillastående på järnvägen och plötsligt instängd där då bommarna fälldes ned - och i en sån trafiksituation är man skyldig att omedelbart köra igenom bommarna för att komma ut; sen är man också skyldig att snarast polisanmäla en påkörd bom, precis som om det vore en viltolycka.