Är det någon utav er som kört upp i Lidköping? Var det enkelt, hur var just den inspektören ni fick?
Onödig fråga...
Att köra är enkelt om man har lärt sig rätt från början...
Inspektören bedömer hur du kör, inte om han eller hon blir ”kompis” med den som kör upp
Lidköping suger, det är en av de sämsta städerna man kan ha uppkörning i!
Det var en Lidköpingstjej som uttalade hat mot Lidköping efter att ha kuggat på första uppkörningen på hemmaplan. Inför andra uppkörningen bestämde hon sig för att åka till Sunne för att köra upp.
Om jag vore politiker så skulle jag besluta om att förbjuda förarprovsverksamhet i Lidköping och förlägga all sådan verksamhet i Skövde.
Jag är nyfiken på hur många uppkörningselever som blivit kuggade för att ha stannat i järnvägskorsningen vid Lidköpings resecentrum, där man riskerar att tvingas stanna om man måste iaktta väjningsplikt mot gående, eftersom vägen är riktigt illa strukturerad med ett övergångsställe direkt efter järnvägskorsningen. Det kan ju vara en bidragande orsak till att vissa körkortselever, inklusive jag själv, hatar Lidköping. Det var en Lidköpingstjej som uttalade hat mot Lidköping på sin blogg efter att ha kuggats på hemmaplan, jag vet dock inte om hon blev kuggad för att ha stannat i järnvägskorsningen eller om hon gjorde något annat allvarligt fel, men hon bestämde sig för att inte köra upp på hemmaplan på andra försöket, utan hon åkte till Sunne istället.
Jag tycker själv inte att det ska vara fel att stanna i järnvägskorsningen om man måste iaktta väjningsplikt mot gående på väg över körbanan på övergångsstället (direkt efter järnvägskorsningen). Är det i så fall rätt att exempelvis köra mot väjningsplikt, med risk för att utgöra fara eller hinder för fordon på en huvudled, om man passerar en järnvägskorsning där det är en korsning med en huvudled och väjningsplikt kort efter järnvägskorsningen? Jag frågar för att långa fordon, som en lastbil, kan bli stillastående på järnvägen vid en järnvägskorsning belägen strax i anslutning till en vägkorsning där man har väjningsplikt, om nu lastbilsföraren måste stanna för att iaktta väjningsplikt, eftersom såna långa fordon oftast är för långa för att få plats efter järnvägskorsningen om fordonet nu stannar vid väjningsplikten.
Alltså hade jag kört i Lidköping idag så hade jag sannolikt stannat i järnvägskorsningen, där det finns ett övergångsställe alldeles efter järnvägskorsningen, om jag hade haft gående att behöva väja för - såvida jag inte hade gett upp väjningsplikten mot gående och bara kört vidare.
Och man är ingen sämre förare bara för att man ”råkar” stanna i en järnvägskorsning, utan det är ju vägbyggarna som är dåliga vägbyggare som strukturerar vägar mycket illa. Pappan blev faktiskt också ganska arg över att jag blev kuggad på andra uppkörningen, som var just i Lidköping, inte bara på inspektören som ansågs vara orättvis utan också på det att det är konstigt och väldigt illa strukturerat med vägen, eftersom det har lagts ett övergångsställe där direkt efter en järnvägskorsning.
Att stanna i en järnvägskorsning som jag gjorde i Lidköping bör inte kunna leda till körkortsåterkallelse, eller böter heller för den delen; skulle det leda till böter så bör en som får böter för det överväga att bestrida böterna.
Jag hade förresten inte stannat i en järnvägskorsning om jag hade fått slippa göra om uppkörningen, min första uppkörning i Västerås borde helst ha godkänts men jag blev kuggad för småsaker. Det borde ha räckt att bara komplettera de där småsakerna jag kuggades för, om jag nu hade haft möjlighet att komplettera körprovet för att kunna bli godkänd, men den möjligheten kanske inte finns ännu (även om en sån möjlighet har föreslagits).
Om jag vore politiker så skulle jag kräva åtgärder som att övergångsstället direkt efter järnvägskorsningen skall tas bort, eller annars åtminstone utrustas med trafiksignaler.
Jag vet ett fall där en fordonsförare var nära att bli påkörd av ett tåg då han (av olycklig otur) blev stillastående i en järnvägskorsning, i Uppsala tror jag, till följd av köbildning som plötsligt uppstod. Men fordonsföraren hann lyckligtvis köra ut ur järnvägskorsningen, igenom den nedfällda bommen, precis i tid innan tåget närmade sig - och han gjorde ju helt rätt som körde igenom bommen då han blev instängd i järnvägskorsningen. Det hade väl jag också gjort om jag blev instängd i en järnvägskorsning, men det blev jag lyckligtvis inte i Lidköping.
Jag är nyfiken på hur många uppkörningselever som blivit kuggade för att ha stannat i järnvägskorsningen vid Lidköpings resecentrum, där man riskerar att tvingas stanna om man måste iaktta väjningsplikt mot gående, eftersom vägen är riktigt illa strukturerad med ett övergångsställe direkt efter järnvägskorsningen. Det kan ju vara en bidragande orsak till att vissa körkortselever, inklusive jag själv, hatar Lidköping. Det var en Lidköpingstjej som uttalade hat mot Lidköping på sin blogg efter att ha kuggats på hemmaplan, jag vet dock inte om hon blev kuggad för att ha stannat i järnvägskorsningen eller om hon gjorde något annat allvarligt fel, men hon bestämde sig för att inte köra upp på hemmaplan på andra försöket, utan hon åkte till Sunne istället.
Jag tycker själv inte att det ska vara fel att stanna i järnvägskorsningen om man måste iaktta väjningsplikt mot gående på väg över körbanan på övergångsstället (direkt efter järnvägskorsningen). Är det i så fall rätt att exempelvis köra mot väjningsplikt, med risk för att utgöra fara eller hinder för fordon på en huvudled, om man passerar en järnvägskorsning där det är en korsning med en huvudled och väjningsplikt kort efter järnvägskorsningen? Jag frågar för att långa fordon, som en lastbil, kan bli stillastående på järnvägen vid en järnvägskorsning belägen strax i anslutning till en vägkorsning där man har väjningsplikt, om nu lastbilsföraren måste stanna för att iaktta väjningsplikt, eftersom såna långa fordon oftast är för långa för att få plats efter järnvägskorsningen om fordonet nu stannar vid väjningsplikten.
Alltså hade jag kört i Lidköping idag så hade jag sannolikt stannat i järnvägskorsningen, där det finns ett övergångsställe alldeles efter järnvägskorsningen, om jag hade haft gående att behöva väja för - såvida jag inte hade gett upp väjningsplikten mot gående och bara kört vidare.
Och man är ingen sämre förare bara för att man ”råkar” stanna i en järnvägskorsning, utan det är ju vägbyggarna som är dåliga vägbyggare som strukturerar vägar mycket illa. Pappan blev faktiskt också ganska arg över att jag blev kuggad på andra uppkörningen, som var just i Lidköping, inte bara på inspektören som ansågs vara orättvis utan också på det att det är konstigt och väldigt illa strukturerat med vägen, eftersom det har lagts ett övergångsställe där direkt efter en järnvägskorsning.
Att stanna i en järnvägskorsning som jag gjorde i Lidköping bör inte kunna leda till körkortsåterkallelse, eller böter heller för den delen; skulle det leda till böter så bör en som får böter för det överväga att bestrida böterna.
Jag hade förresten inte stannat i en järnvägskorsning om jag hade fått slippa göra om uppkörningen, min första uppkörning i Västerås borde helst ha godkänts men jag blev kuggad för småsaker. Det borde ha räckt att bara komplettera de där småsakerna jag kuggades för, om jag nu hade haft möjlighet att komplettera körprovet för att kunna bli godkänd, men den möjligheten kanske inte finns ännu (även om en sån möjlighet har föreslagits).
Om jag vore politiker så skulle jag kräva åtgärder som att övergångsstället direkt efter järnvägskorsningen skall tas bort, eller annars åtminstone utrustas med trafiksignaler.
Jag vet ett fall där en fordonsförare var nära att bli påkörd av ett tåg då han (av olycklig otur) blev stillastående i en järnvägskorsning, i Uppsala tror jag, till följd av köbildning som plötsligt uppstod. Men fordonsföraren hann lyckligtvis köra ut ur järnvägskorsningen, igenom den nedfällda bommen, precis i tid innan tåget närmade sig - och han gjorde ju helt rätt som körde igenom bommen då han blev instängd i järnvägskorsningen. Det hade väl jag också gjort om jag blev instängd i en järnvägskorsning, men det blev jag lyckligtvis inte i Lidköping.
Skulle övergångsstället beläget direkt efter järnvägskorsningen vid Lidköpings resecentrum vara bevakat istället för obevakat så skulle säkert betydligt färre så kallade ”nybörjarförare” stanna på järnvägsspåret. Trafiksignalerna skulle i så fall vara synkroniserade för att visa grön gubbe antingen samtidigt som järnvägsbommarna är nedfällda eller när gående tryckt på knappen för grönt ljus, och medan gående har grönt ljus så skulle fordonsförarna ha rött ljus + stopplikt utanför järnvägskorsningen (och inte på insidan mellan bommarna).
Nu bör det dock inte vara någon större trafikfara om ett fordon blir stillastående i järnvägskorsningen då föraren har gående att behöva väja för, tågen kör inte i farligt hög hastighet just där vid Lidköpings station, och skulle en fordonsförare som tvingas väja för gående bli stillastående på järnvägsspåret så borde väl föraren ändå kunna undvika risk för att krocka med tåget bara genom att omedelbart backa några meter så att fordonet står utanför (och inte på) järnvägsövergången.
Jag förstår att Björn Hes pappa måste ha känt sig arg på att inspektören varit orättvis som kuggat och kritiserat honom för att ha stannat i en järnvägskorsning, där det finns ett övergångsställe direkt efter järnvägen, som inte är bra... Hade jag varit pappa till en elev som kuggats sådär så hade jag också ansett att inspektören behandlat sonen orättvist.
Skulle övergångsstället beläget direkt efter järnvägskorsningen vid Lidköpings resecentrum vara bevakat istället för obevakat så skulle säkert betydligt färre så kallade ”nybörjarförare” stanna på järnvägsspåret. Trafiksignalerna skulle i så fall vara synkroniserade för att visa grön gubbe antingen samtidigt som järnvägsbommarna är nedfällda eller när gående tryckt på knappen för grönt ljus, och medan gående har grönt ljus så skulle fordonsförarna ha rött ljus + stopplikt utanför järnvägskorsningen (och inte på insidan mellan bommarna).
Nu bör det dock inte vara någon större trafikfara om ett fordon blir stillastående i järnvägskorsningen då föraren har gående att behöva väja för, tågen kör inte i farligt hög hastighet just där vid Lidköpings station, och skulle en fordonsförare som tvingas väja för gående bli stillastående på järnvägsspåret så borde väl föraren ändå kunna undvika risk för att krocka med tåget bara genom att omedelbart backa några meter så att fordonet står utanför (och inte på) järnvägsövergången.
Jag förstår att Björn Hes pappa måste ha känt sig arg på att inspektören varit orättvis som kuggat och kritiserat honom för att ha stannat i en järnvägskorsning, där det finns ett övergångsställe direkt efter järnvägen, som inte är bra... Hade jag varit pappa till en elev som kuggats sådär så hade jag också ansett att inspektören behandlat sonen orättvist.
Om jag va björns pappa hade jag också blivit besviken. Jag hade förväntat mig att han inte hade gjort ett sånt allvarligt misstag efter att vi hade övningskört privat minst 2 år före uppkörningen.
Om jag va björns pappa hade jag också blivit besviken. Jag hade förväntat mig att han inte hade gjort ett sånt allvarligt misstag efter att vi hade övningskört privat minst 2 år före uppkörningen.
Det är väl inte alla som övningskört i någon skitstad som Lidköping?!
Om jag va björns pappa hade jag också blivit besviken. Jag hade förväntat mig att han inte hade gjort ett sånt allvarligt misstag efter att vi hade övningskört privat minst 2 år före uppkörningen.
Angående landsvägskörning så tycker jag du ska läsa igenom vad jag skrivit i tråden ”Mindre misstag”, eftersom det jag skrivit där är viktigt att tänka på.
Det är väl inte alla som övningskört i någon skitstad som Lidköping?!
Jag hade såklart lärt min son att han aldrig under några som helst omständigheter får stanna på spåret, man ska stanna före. På samma sätt som man inte blockerar en korsning om det är kö, då stannar man vid trafikljusen!