Start > Körkortsforum > Vad är rätt?

Vad är rätt?

Gäst 2016-08-09 15:41 ! Citera #
Någon som vet vad som är rätt? är lite förvirrad angående detta. Du kör på en 60 väg säger vi. Du har några bilar bakom dig och har god uppsikt och ser att det snart blir 40. Ska du:

1. redan då släppa gasen så att du sakta men säkert minskar hastigheten och ligger på 40 när du är vid skylten eller
2. ska man bromsa och visa bakomvarande att man bromsar? Eftersom man ska ’’visa’’ att man saktar ner.

Jag själv tycker nr 1 är rätt eftersom det är bäst för miljön..?
Gäst 2016-08-09 16:54 ! Citera #
Säkerhet är alltid viktigare än miljön.
Gäst 2016-08-09 17:19 ! Citera #
Miljön går ALDRIG före säkerheten, men eftersom du skrev att det snart bli 40 så tolkar jag det som om det blir det om några hundra meter, då man du med lätthet släppa gasen sakta och låta bilen motorbromsa ner till rätt hastighet utan att riskera nått..
Gäst 2016-08-09 17:41 ! Citera #
Gäst 2016-08-09
Miljön går ALDRIG före säkerheten, men eftersom du skrev att det snart bli 40 så tolkar jag det som om det blir det om några hundra meter, då man du med lätthet släppa gasen sakta och låta bilen motorbromsa ner till rätt hastighet utan att riskera nått..
Självklart går säkerheten först. Men ja jag menade så, men tänkte att den som är bakom kanske hade tänkt att köra 60 nästan ända till märket och SEN bromsa till 40. Därav tänkte jag att man kanske ska visa att man tänker sakta ner genom att trycka lätt på bromsen så att den bakom ser det, sen endast motorbromsa.
Gäst 2016-08-10 11:39 ! Citera #
Gäst 2016-08-09
Självklart går säkerheten först. Men ja jag menade så, men tänkte att den som är bakom kanske hade tänkt att köra 60 nästan ända till märket och SEN bromsa till 40. Därav tänkte jag att man kanske ska visa att man tänker sakta ner genom att trycka lätt på bromsen så att den bakom ser det, sen endast motorbromsa.
Fokusera inte på vad dom andra kanske kan göra, utan om du släpper gasen helt och motorbromsar så kommer bilen bakom dig hinna se och märka i god tid att du sänker hastigheten. Och om han vill köra i 60 nästan ändå fram till märket så får han väl köra om..
Gäst 2016-08-14 13:22 ! Citera #
Gäst 2016-08-10
Fokusera inte på vad dom andra kanske kan göra, utan om du släpper gasen helt och motorbromsar så kommer bilen bakom dig hinna se och märka i god tid att du sänker hastigheten. Och om han vill köra i 60 nästan ändå fram till märket så får han väl köra om..
Okej, tack för svaret!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor