Hej!
Jag startar den här tråden då det dykt upp andra inlägg som uppmuntrar till att, i egen bil, köra efter Trafikverkets bilar under pågående uppkörning.
Jag som skriver detta har under flera år arbetat som trafikinspektör på Trafikverket Förarprov och har därför egen erfarenhet av att bli ”förföljd” under körprovet.
Det kan tyckas harmlöst, men det är inte det. Under ett körprov vill man eftersträva en så naturlig trafiksituation som möjligt. Hur naturligt är det att ha en följ bil bakom sig när man kör bil? Hur ska det naturligtvis samspelet mellan trafikanter visa sig när någon alltid ligger strax bakom?
Flera gånger frågade aspiranten vem eller vilka som följde efter oss. Det påverkade alltså hen negativt och ledde till att fokus hamnade på fel sak. Jag har stannat och kört iväg förföljaren vid ett par tillfällen bara för att de stört oss under uppkörningen.
Så, please, följ inte efter under körprovet. Det kanske kan ge dig något litet, men samtidigt kanske det sänker den du följer efter. Är det inte viktigt att ge den som kör upp arbetsro eller är det bara din egen uppkörning som räknas?
En story från the real life.
Under ett körprov på annan ort hade jag två bilar bakom mig under hela resan. Det var vänner till hen som körde upp. Efter avslutat körprov dök alla upp omkring oss och började bråka. Det var nära att det blev handgemäng då de inte var de mysigaste personerna precis. Så, du vet inte vem du följer efter eller hur hen upplever det. Övningskör på annat sätt istället.
Tack!
http://uppkorningblog.com