Start > Körkortsforum > Följ efter Trafikverkets bilar

Följ efter Trafikverkets bilar

Förarprövaren 2016-08-09 08:10 ! Citera #
Hej!
Jag startar den här tråden då det dykt upp andra inlägg som uppmuntrar till att, i egen bil, köra efter Trafikverkets bilar under pågående uppkörning.

Jag som skriver detta har under flera år arbetat som trafikinspektör på Trafikverket Förarprov och har därför egen erfarenhet av att bli ”förföljd” under körprovet.

Det kan tyckas harmlöst, men det är inte det. Under ett körprov vill man eftersträva en så naturlig trafiksituation som möjligt. Hur naturligt är det att ha en följ bil bakom sig när man kör bil? Hur ska det naturligtvis samspelet mellan trafikanter visa sig när någon alltid ligger strax bakom?

Flera gånger frågade aspiranten vem eller vilka som följde efter oss. Det påverkade alltså hen negativt och ledde till att fokus hamnade på fel sak. Jag har stannat och kört iväg förföljaren vid ett par tillfällen bara för att de stört oss under uppkörningen.

Så, please, följ inte efter under körprovet. Det kanske kan ge dig något litet, men samtidigt kanske det sänker den du följer efter. Är det inte viktigt att ge den som kör upp arbetsro eller är det bara din egen uppkörning som räknas?

En story från the real life.
Under ett körprov på annan ort hade jag två bilar bakom mig under hela resan. Det var vänner till hen som körde upp. Efter avslutat körprov dök alla upp omkring oss och började bråka. Det var nära att det blev handgemäng då de inte var de mysigaste personerna precis. Så, du vet inte vem du följer efter eller hur hen upplever det. Övningskör på annat sätt istället.

Tack!
http://uppkorningblog.com
Jennifer 2016-08-09 11:12 ! Citera #
Folk verkar tro att man på så sätt får reda på vilken väg de kommer få köra och vilka ”trick” förarprövare använder. Det tyder på en oerhörd brist på intelligens att man tror att alla uppkörningar är mer/mindre likadana...

Jag har själv aldrig kommit på tanken men aspekten kring den stackare som kör upp har inte slagit mig. Den är jätteviktig så tack för att du upplyser oss. Förhoppningsvis kan folk åtminstone identifiera sig med den som kör upp och därför avstå från detta idiotiska beteende.
Gäst 1 2016-08-09 17:24 ! Citera #
Håller med, den är ren idioti att följa efter någon som ska köra upp bara för att se vilken sträcka just den aspiranten får. Det är inte ens säkert att man får köra samma sträcka själv, så varför hålla på att stressa någon annan??

Sedan handlar en uppkörning om basic bilkörning på vanliga vägar, och är man så pass osäker att man måste veta vart man (eventuellt) kommer få köra, ja då är man inte redo för att ha körkort!!

Men som Jennifer skrev så fattas det en del intelligens när man läser trådarna som finns härinne..
Gäst 2016-08-09 21:52 ! Citera #
Folk är så jäkla märkliga! Självklart ska man inte åka efter nån stackare som är ute och kör upp!

Vill man bekanta sig med uppkörningsområdena ska man boka körlektion, trafikskolorna har stenkoll på uppkörningsområden :)
Gäst 2016-08-12 01:50 ! Citera #
Förarprövaren 2016-08-09
Hej!
Jag startar den här tråden då det dykt upp andra inlägg som uppmuntrar till att, i egen bil, köra efter Trafikverkets bilar under pågående uppkörning.

Jag som skriver detta har under flera år arbetat som trafikinspektör på Trafikverket Förarprov och har därför egen erfarenhet av att bli ”förföljd” under körprovet.

Det kan tyckas harmlöst, men det är inte det. Under ett körprov vill man eftersträva en så naturlig trafiksituation som möjligt. Hur naturligt är det att ha en följ bil bakom sig när man kör bil? Hur ska det naturligtvis samspelet mellan trafikanter visa sig när någon alltid ligger strax bakom?

Flera gånger frågade aspiranten vem eller vilka som följde efter oss. Det påverkade alltså hen negativt och ledde till att fokus hamnade på fel sak. Jag har stannat och kört iväg förföljaren vid ett par tillfällen bara för att de stört oss under uppkörningen.

Så, please, följ inte efter under körprovet. Det kanske kan ge dig något litet, men samtidigt kanske det sänker den du följer efter. Är det inte viktigt att ge den som kör upp arbetsro eller är det bara din egen uppkörning som räknas?

En story från the real life.
Under ett körprov på annan ort hade jag två bilar bakom mig under hela resan. Det var vänner till hen som körde upp. Efter avslutat körprov dök alla upp omkring oss och började bråka. Det var nära att det blev handgemäng då de inte var de mysigaste personerna precis. Så, du vet inte vem du följer efter eller hur hen upplever det. Övningskör på annat sätt istället.

Tack!
http://uppkorningblog.com
Fy fan va äckligt att ta med polare som följer efter och börjar bråka. Det är bara riktigt ointelligenta personer som tar till våld när det dyker upp problem i livet. Blä.
Caroline 2016-08-12 04:29 ! Citera #
Gäst 2016-08-09
Folk är så jäkla märkliga! Självklart ska man inte åka efter nån stackare som är ute och kör upp!

Vill man bekanta sig med uppkörningsområdena ska man boka körlektion, trafikskolorna har stenkoll på uppkörningsområden :)
Ja körskolorna har koll.
Vi körde ofta ut mot Staffanstorp och Kabbarp (aldrig hört talas om Kabbarp innan). Tydligen vanligt att man kör ut där. Jag gjorde dock inte det.

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov