Start > Körkortsforum > Åksjuka!

Åksjuka!

Karin89 2016-08-08 20:36 ! Citera #
Hej,

Kan bara övningsköra på trafikskolan då jag är nyinflyttad och inte känner någon. Problemet är att jag blir otroligt åksjuk när någon annan kör vilket det kommer bli nu i början då trafikläraren kommer få köra till olika övningsplatser.

Hur ska man lösa detta? Kommer ligga raklång i passagerarsätet med en spypåse och bara gråta.

Inga tabletter eller tuggummi hjälper, vare sig receptbelagda eller receptfria.

/Karin
Gäst 2016-08-08 23:01 ! Citera #
Svårt det där...om du verkligen inte kan utstå att någon annan kör så kan du bestämma träff med läraren på en viss tid vid en övningsplats. T.ex. en viss parkeringsplats som ni kommer överens om innan.

Alternativt så har trafikskolan lämpliga övningsplatser väldigt nära trafikskolan, säg då till att du har speciella behov och se om läraren kan hitta övningsplatser som är så nära som möjligt, om du kan utstå ett fåtal minuter dvs.
Gäst 2016-08-09 22:37 ! Citera #
Blunda medan du blir skjutsad. Åksjuka uppstår på grund av att din hjärna kan inte tolka vad din syn och balans säger, då får hjärnan spunk och detta resulterar i att du spyr.
Om du då blundar medan du åker så borde detta inte ske.
Gäst 2016-08-21 23:58 ! Citera #
Jag skulle åka med i baksätet när min son tog en testlektion på en körskola, hade ångest över hur det skulle gå eftersom jag är så fruktansvärt åksjuk!

Jag tog åksjuketuggummit ”Calma” 15 minuter innan avfärd och gissa om jag blev förvånad när jag kom på mig själv med att sitta och skriva anteckningar i baksätet en halvtimma senare och kände inte ett spår av åksjukan!!

Finns på apoteket och smakar till och med gott! Lycka till! :)
Gäst 2016-08-22 00:00 ! Citera #
Sorry, såg inte att du skrivit att det inte hjälpte med tuggummi eller plåster... :(
Karin89 2016-09-15 23:39 ! Citera #
Uppdatering.

När jag tog min första körlektion så fick jag sitta på passagerarsidan medan trafikläraren körde mot övningsområdet och jäklar vad jag hulkade och var nära på att kräkas. fick be henne att stanna två gånger men det kom bara luft. Väl där så mådde jag illa när vi bytte plats och jag satte mig bakom ratten men så fort jag började köra så släppte illamåendet ganska direkt och efter någon minut var det helt borta.

Förstå gången jag åkt i en bil som jag inte mått illa eller kräkts. Jag är såååååå glad! :lol:
Micke 2016-09-16 11:38 ! Citera #
Karin89 2016-09-15
Uppdatering.

När jag tog min första körlektion så fick jag sitta på passagerarsidan medan trafikläraren körde mot övningsområdet och jäklar vad jag hulkade och var nära på att kräkas. fick be henne att stanna två gånger men det kom bara luft. Väl där så mådde jag illa när vi bytte plats och jag satte mig bakom ratten men så fort jag började köra så släppte illamåendet ganska direkt och efter någon minut var det helt borta.

Förstå gången jag åkt i en bil som jag inte mått illa eller kräkts. Jag är såååååå glad! :lol:
Känner igen det där, jag blir också åksjuk om andra kör.
Men så fort jag sätter mig bakom ratten själv och kör, så kan jag åka flera mil utan att känna nåt alls :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest