Start > Körkortsforum > 2 gången

2 gången

Gäst 2016-08-08 14:59 ! Citera #
Nästa vecka har jag min andra uppkörning.
Lika nervös som första, men känner mig lite mer säker på körningen.

Hur många har klarat de på andra ?
Gäst 2016-08-09 03:46 ! Citera #
Hur många? Vet ej men jag klarade första. Det beror bara på din körförmåga.
Dani 2016-08-09 10:28 ! Citera #
Jag klarade på andra. Jag mådde SÅ dåligt under min första uppkörning och kunde inte hålla huvudet kallt. Men inspektören gav mig fantastisk feedback efteråt och fick mig att inse att jag inte alls var en superdålig förare (som jag inbillade mig själv.)

Jag körde upp dryga veckan senare och så fick jag ett grattis och körkortet var mitt.

Jag hoppas du klarar det! Nu vet du ju hur allting går till och vad du brast i, i din första uppkörning. Lycka till!
Gäst 2016-08-09 22:16 ! Citera #
Dani 2016-08-09
Jag klarade på andra. Jag mådde SÅ dåligt under min första uppkörning och kunde inte hålla huvudet kallt. Men inspektören gav mig fantastisk feedback efteråt och fick mig att inse att jag inte alls var en superdålig förare (som jag inbillade mig själv.)

Jag körde upp dryga veckan senare och så fick jag ett grattis och körkortet var mitt.

Jag hoppas du klarar det! Nu vet du ju hur allting går till och vad du brast i, i din första uppkörning. Lycka till!
Känner igen de där.. Jag grät hela dagen jag kuggade :(
Så rädd och orolig att man ska kugga igen, för har inte heller råd att lägga ut 4000-5000 till som man får lov att göra varje uppkörning :(

Hur noga var dom med din körning andra gång ?
Gäst 2016-08-10 00:28 ! Citera #
Gäst 2016-08-09
Så rädd och orolig att man ska kugga igen, för har inte heller råd att lägga ut 4000-5000 till som man får lov att göra varje uppkörning :(

”4000-5000 varje uppkörning?” Va? Uppkörningen kostar 850:- sedan hyra av bil.
Dani 2016-08-10 10:31 ! Citera #
”Gäst”, ingenting var annorlunda den andra gången, förutom att jag inte behövde göra en säkerhetskontroll. Inspektörerna var olika personer, men båda hade precis samma beteende, dvs de var väldigt tysta under hela körningen och jag hade absolut ingen aning om de var nöjda eller tyckte jag körde skitdåligt. Det enda de sa var väganvisningar och hur de ville att jag skulle parkera.

Och när de väl pratade (efter att jag parkerat och stängt av motorn) var båda så trevliga och tillmötesgående. Den första peppade mig till att snabbt boka en ny. Och den andra grattade mig glatt och önskade mig lycka till.

Jag gjorde ungefär samma moment som första gången också. Dvs motorväg men inte landsväg, backparkering på samma ställe, samma järnvägskorsning och ingen körning i villaområde.

Det enda som skilde sig åt var att jag fick köra mer i stadstrafik än första gången. Jag kuggade på ”trafiksäkerhet” så det känns som att inspektören planerade att testa mig på den punkten genom att jag fick köra i svåra korsningar i stadstrafik med oskyddade gående, cyklister och bilister som man samtidigt måste ta hänsyn till.

Men förvänta dig inte att samma sak sker för dig. Det kan såklart bli en helt annan rutt och en annan typ av parkering. Sedan är jag säker på att bedömningen är densamma, oavsett om det är andra eller femte gången man kör.

Det kommer förmodligen känns lättare för dig eftersom det faktiskt hjälper litegrann att man vet hur det går till. Hoppas du klarar det!
Linkan 2016-08-10 22:38 ! Citera #
Gäst 2016-08-09

Danis svar på detta är identisk med min andra uppkörning.
Caroline 2016-08-11 15:01 ! Citera #
Jag var mycket mer nervös på min andra uppkörning.
Och inte hjälpte det att jag fick den enda kontrollanten i Malmö som kräver att man kör perfekt. Han kuggar 9 av 10. Min körning blev avbruten med honom. Men inte med de 2 andra. Och 3e gången klarade jag det :)
Gäst 2016-08-12 01:43 ! Citera #
Jag tog det 7e gången. Första gången både körde jag dåligt och var nervös. De andra gångerna var det lite blandat oflyt med lite väl nitiska inspektörer. Min trafikskola som är bland de mer ansedda ansåg att jag var redo men jag körde upp privat. Vet inte om inspektörerna trodde jag aldrig kört med trafikskola o då var hårdare men det är skitsamma. Har kört i princip varje dag sen jag tog körkortet för två månader sen. Tänker mkt på att det är prövotid i 2 år och tar det väldigt lugnt och försiktigt även om alla andra kör 10-20 km för snabbt på motorvägen men jag kommer inte riskera något. Mitt tips är att vid uppkörningen bara vara lugn och tänka på vad ni lärt er. I det stora hela är det en väldigt begränsad tid man kör upp så försök lära er av era misstag och fila på det som ni har svårast för. Worst case får ni ta en uppkörning till. Det är inte hela världen och ni blir hela tiden bättre förare. Lycka till!
Gäst 2016-08-14 08:03 ! Citera #
Gäst 2016-08-10
”4000-5000 varje uppkörning?” Va? Uppkörningen kostar 850:- sedan hyra av bil.
Nej :/ 800 Trafikverket samt 700 av lån av bil, sen vill min trafikskola att man ska ta lektionspaket varje gång man kuggat å de kosta närmare 3500

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest