Start > Körkortsforum > Första körlektionen i dag, vad…

Första körlektionen i dag, vad får man göra?

Victor 2016-08-08 08:53 ! Citera #
Hej!

I dag ska jag gå på min första körlektion. De på körskolan sa att det skulle vara som en ”testlektion”. Jag har inte övningskört något än, det blir alltså första gången jag prövar på att köra bil! Jag är dock van med att använda ratt och gas/broms då jag tidigare har kört åkgräsklippare (även om det såklart inte är exakt samma sak).

Jag har redan börjat läsa lite teori, men min fråga är hur mycket man förväntas kunna? Vad fick ni göra på er första körlektion?
Min morsa berättade att hon hade fått börja köra ute i trafiken direkt på sin första körlektion, vilket jag tyckte verkade väldigt konstigt. I och för sig var det på 80-talet, så det kanske är annorlunda nu?
Gäst 2016-08-08 10:34 ! Citera #
Testlektionen brukar användas för att undersöka hur långt du har kommit i din utbildning.

Om du aldrig har kört en manuellt växlad bil kommer du att få börja på en parkeringsplats tills du kan hantera enkel växling. Eventuellt om du klarar detta galant så får du möjligtvis köra i ett lugnt område, exempelvis ett villaområde.

Om du vill vara säker på att klara teoriprovet måste du kunna allt. Gå inte in med inställningen att du klarar dig utan att kunna vissa områden, det kommer du bara att förlora på.
J. 2016-08-08 10:54 ! Citera #
Första körlektionen för mig var på ett industriområde. Trodde vi skulle hålla oss till det, men så fort han fick det bekräftat att jag hade koll på var gas, broms och kopplingen satt så bad han mig att åka upp för en backe, som tog mig ut på vägen och sedan ner till en korsning längre ner. Där fick jag först stanna vid stoppskylten, väja för förbipasserande och sen svänga åt vänster till industriområdet igen.

Hade ALDRIG satt min fot på en pedal innan lektionen så var väldigt chockad att jag helt plötsligt körde en bil ute på en väg med andra trafikanter..

Men har i efterhand fått höra att vissa trafiklärare tycker det är bättre att kicka ut eleven i trafiken i början av körningen för att inte riskera att eleven bygger upp en rädsla för trafiken och på så vis dra ut på övningskörandet. Andra tycker det är viktigt att eleven först kan uppxäxling/nerväxling, bromsning, backning, vändning osv. INNAN de ger sig ut på vägarna för att garantera att eleven alltid känner sig bekväm i bilen.

Har testat på båda sätten, själv föredrog jag det sistnämnda alternativet. :D

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo