Start > Körkortsforum > Kuggat 4 gånger

Kuggat 4 gånger

Gäst 2016-08-06 14:31 ! Citera #
Gäst 2016-08-06
Trafiksäkerhet och beteende när det gäller motorväg. Han sa att jag släppte gasen varje gång någon körde om mig och att alla bilar bakom körde om. Jag körde 95 på 110 väg men anledningen var att motorvägen var hårt trafikerad och jag ville samtidigt hålla gott avstånd till framförvarande bil. Jag tyckte inte det var lämpligt att köra fortare eller köra om på grund av bilkö
Ligg i högerfilen och kör typ i 105. Kör om när du kommer ikapp en lastbil eller en bil med släp eller husvagn som pruttar fram i typ 90
Förarprövaren 2016-08-08 07:44 ! Citera #
Det är ganska tydligt att man inte förstår hur man ska bete sig när man pratar om hastigheter och växlar, som om det gick att säga i förväg vilken hastighet eller växel man ska ha. Det du som ska ta körkort måste lära dig är att varje situation är unik och måste hanteras efter sina givna förutsättningar. Det är endast där och då du kan välja hastighet eller växel. Öva på att förstå hur du ska agera i givet läget, då behöver du inte leta efter ETT sätt att göra det på.

Jag har bedömt ca 5 500 körprov för behörighet B och jag har ofta saknat att aspiranten uppvisar självständighet i sin körning och därmed förmåga att på riktigt anpassa sin körstil (hastighet, placering, växelval) efter omständigheterna. Det är det ni ska öva på. Då behöver ni inte fråga efter vilken hastighet eller växel man ska ha. Det är som att fråga vilka kläder jag ska ha på mig kl. 14.30 den 19 maj 2017. Vad vet vi om den dagens väder nu? Låt den dagen avgöra vilka kläder jag ska ha på mig.

Läs gärna min blogg för mer om körkortet och körprovet.
http://uppkorningblog.com
Mika 2016-08-08 13:36 ! Citera #
Gäst 2016-08-06
Trafiksäkerhet och beteende när det gäller motorväg. Han sa att jag släppte gasen varje gång någon körde om mig och att alla bilar bakom körde om. Jag körde 95 på 110 väg men anledningen var att motorvägen var hårt trafikerad och jag ville samtidigt hålla gott avstånd till framförvarande bil. Jag tyckte inte det var lämpligt att köra fortare eller köra om på grund av bilkö
Hej!

Förarprövarna kommentar är precis det som min trafiklärare tjatat om och det är naturligtvis så man ska tänka - anpassa sin körning efter omständigheterna.

Jag förstår att det är jobbigt nu och kanske känns orättvist men låt oss bena lite i anmärkning. När man blir omkörd ska man inte släppa på gasen utan du ska behålla din hastighet om inte omständigheterna kräver annat. Däremot ska du under inga omständigheter öka farten medan du blir omkörd.

Sen skriver du att vägen var hårt trafikerad. Hade det varit så skulle bilarna bakom dig inte ha kört om dig. Du bedömde att situationen var sådan att en betydligt lägre fart var motiverad. Av det jag läser förstår jag att din bedömning helt enkelt inte var korrekt. Att hålla en omotiverad lägre hastighet på motorväg gör en till ett hinder i trafiken och potentiellt en trafikfara.

Men du, det är inte så lätt med uppkörning så låt det inte knäcka dig. De allra flesta kör upp flera ggr, även de som har gått trafikskola. Ta till dig det din förarprövare sa, ut och kör mer och fokusera en hel del på motorväg. Det finns i get som säger att du inte gör ett helt annat fel nästa gång så enda sättet att öka sina chanser är mängdträning. Du kommer fixa det!
Gäst 2016-08-09 14:46 ! Citera #
Kuggade själv tre gånger innan jag gjorde en enl. förarprövaren ”helt perfekt uppkörning” fjärde gången. Efter mina tre första kuggningar var jag såklart skitsur, kände att det var en stor konspiration mot mig och jag hittade på alla möjliga anledningar till att dom ville kugga mig. Sedan tog jag mig i kragen, väntade ett tag med att boka nästa prov och tog några lektioner på en helt ny trafikskola(den trafikskola jag kört på innan tyckte jag var 100% redo) i en annan stad där jag har släktingar. Där instämde dom med förra trafikskolan att jag körde bra men identifierade några sämre sidor som vi jobbade stenhårt på i några dagar och sedan hade jag lappen.

Säger inte att det här är en bra metod för alla men jag behövde verkligen rensa skallen och släppa all frustration, då gick uppkörningen som en dans. Stort lycka till och ge inte upp!
Gäst 2016-08-10 00:31 ! Citera #
Var kör du upp?
Förarprövaren 2016-08-10 07:09 ! Citera #
Gäst 2016-08-09
Kuggade själv tre gånger innan jag gjorde en enl. förarprövaren ”helt perfekt uppkörning” fjärde gången. Efter mina tre första kuggningar var jag såklart skitsur, kände att det var en stor konspiration mot mig och jag hittade på alla möjliga anledningar till att dom ville kugga mig. Sedan tog jag mig i kragen, väntade ett tag med att boka nästa prov och tog några lektioner på en helt ny trafikskola(den trafikskola jag kört på innan tyckte jag var 100% redo) i en annan stad där jag har släktingar. Där instämde dom med förra trafikskolan att jag körde bra men identifierade några sämre sidor som vi jobbade stenhårt på i några dagar och sedan hade jag lappen.

Säger inte att det här är en bra metod för alla men jag behövde verkligen rensa skallen och släppa all frustration, då gick uppkörningen som en dans. Stort lycka till och ge inte upp!
Låter som en god idé att rensa bort konspirationsteorierna på en annan skola! Fler kan ta efter exemplet.
Gäst 2016-08-10 10:15 ! Citera #
Gäst 2016-08-10
Var kör du upp?
I Malmö

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov