Start > Körkortsforum > Mörkerkörning,en del av riskut…

Mörkerkörning,en del av riskutbildningen?

karnaa 2009-10-29 19:46 ! Citera #
Har precis tagit mitt körkort,och sitter och funderar på varför det inte borde vara krav att lära sig mörkerkörning i samband med då man tar körkort?
Borde vara en del av riskutbildningen och något som man måste få godkänt av antingen trafikskolan eller om det sker hos Transportstyrelsen.
Det händer ju faktiskt otroligt mycket olyckor i mörker.
Gäst 2009-11-05 17:30 ! Citera #
Jag håller absolut med dig. mörkerkörning är en helt annnan grej än när det är ljust ute och borde därför testas som typ halkan. brukar man öva på mörkerkörning i trafikskolan? jag har inte fått göra det.
Skogsmullen 2009-11-09 17:30 ! Citera #
Tror man gjorde det förr eller mina föräldrar fick ialla fall göra det fasst var nästan 30 år sedan dom tog det. Jag är i slutet av min utbildning uppkörning om 2 veckor och har inte hört något om någon mörkerkörning så det är nog inte med idag. Men håller defenetivt med att det borde införas. Finns MYCKET som skiljer sig med att köra i dagsljus och mörker. :)
Gäst 2009-11-10 18:39 ! Citera #
På min körskola arbetar man in lite mörkerkörning under den tid på året då det hinner bli mörkt på lektionerna. I övrigt är det väldigt skralt med mörkerutbildning. Tycker man ska försöka läsa på så mycket det går och köra mycket mörker privat om man har möjlighet till det. Det blir givetvis inte det samma riktigt men förhoppningsvis kan man i ljuset av allt annat man fått läsa sig inse vilket stort hinder mörker är för en bilförare.
Gäst 2010-02-17 17:22 ! Citera #
På min körskola ingick inte heller mörkerkörning i min utbildning. Det kan ju bero på rent praktiska skäl, då lektionskörningen pågår på dagtid och att lägga till en till riskutbildning kan göra att det i slutändan blir väl många riskutbildningar! Om du/ni har möjligheten så passa på att, väl pålästa om riskerna från teoriboken, köra i mörkret med din/er handledare om ni har någon!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 19:43
2
I dag 17:01
24
I dag 15:26
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest