Det värsta med att sitta på trafikverket är när resultatet kommer. Man tror nu är bördan väck men så kollar man på resultatet och så kommer svaret som alltid har kommit.
Jag har själv teoriprov om några veckor men känner att jag kan det mesta. Jag kan beskriva hur jag har studerat.
Boken har jag läst två gånger, fast det var ett tag sedan. De två primära källorna för inlärning har varit elevcentralen.se och de 1000 frågor som finns här på korkortonline.se. Frågorna på dessa två sidor skiljer sig lite och det är därför bra att man gör frågor på båda sidor för att verkligen se om man kan allt. I början körde jag bara med korkortonline.se och när jag började med elevcentralen.se märkte jag att jag hade kunskapsluckor. Om du även kan göra frågor hos trafikskolan är det ännu bättre.
Nyckeln till inlärning av en större mängd fakta är alltid repetition, men också att man förstår logiken bakom varför svaret är på ett visst sätt. Det är därför viktigt att du gör alla frågor om och om igen.
Först när du slentrianmässigt kan läsa en fråga och innan du ens har tittat på svaren har formulerat ett svar i ditt huvud som du tror är rätt (som sedan bekräftas när du läser frågans svar) har du lärt dig något på djupet. För att du ska nå hit krävs att du försöker förstå den underliggande logiken bakom det rätta svaret. Här kommer repetitionen in: Varje dag måste du göra många frågor. Här på korkortonline.se kan du också läsa varför ett visst svar är rätt på en fråga, så om du återkommande har fel på en viss fråga så gå in på djupet, läs förklaringen till varför ditt svar är fel och försök förstå varför du tänkte fel. Om du gör frågor på elevcentralen.se får du istället googla på frågor som du har fel på, ofta har någon på internet förklarat rätt svar på dessa frågor. När du kan allt ska du tänka precis som en trafikplanerare. Varje regel i trafiken ska kännas självklar eftersom du på djupet har en förståelse för varför en viss regel är utformad på ett visst sätt.
Under din repetition ska du skriva ned frågor som du har problem med. I slutet på dagen ska du gå tillbaka till de frågor som du tyckte var svåra för att än en gång repetera logiken bakom rätt svar för dessa frågor. Se till att du får tillfälle att svara på dessa frågor igen, här på korkortonline.se bör du göra de 1000 frågorna ett flertal gånger för att se till att din djupinlärning fungerar.
Hoppas det hjälpte, kom ihåg att du måste lägga en stund varje dag och se till att få in repetition och djupinlärning på det du svarade fel på. Om något är oklart så är det bara att fråga. Lycka till!
Jag ska tänka på det och öser boken igen och göra samma process.
Om jag inte förstår regler i trafiken återkommer jag.
Du klara det ska du se